Luigi Nono was voor musici een veeleisend componist. De oneindig kleine, soms bijna onhoorbare subtiliteiten die hij uit het normale en elektronische instrumentarium wist te toveren, zocht hij ook bij de musici die zijn werken uitvoerden. Dit verklaart waarom Omaggio a György Kurtág in1983 in première ging - en in1986 opnieuw. In de tussentijd had Nono met de musici in de elektronische studio aan de fijnafstemming gewerkt. Omaggio is een antwoord op Kurtágs hommage aan Nono, en de tekst van het werk bestaat louter uit de spraakklanken die in György Kurtágs naam voorkomen.
In beide werken krijgt de muziek letterlijk een derde dimensie: de ruimte waarin zij tot klinken komt. Als Nono de resultaten van zijn studio-klankexperimenten ten gehore bracht, speelde de ruimte waarin dit plaatsvond zo'n essentiële rol dat het stuk in wezen - en plein public opnieuw gecomponeerd werd.
data
di 16 juni 1992 22:30
informatie
-
Duur voorstelling niet bekend