Ga naar de hoofdcontent

In het veelbewogen leven van lsang Yun (1917) heeft zowel het Verre Oosten als het Europese Westen zo veel invloed gehad dat hij met recht als een componist van twee continenten kan worden beschouwd. Hij begon zijn muziekstudie in Korea, zijn geboorteland, en zette deze in Japan, Parijs en Berlijn voort. In de jaren vijftig maakte hij deel uit van de Europese muzikale avant-garde. In 1967 werd hij echter gedwongen enige tijd naar zijn oude vaderland terug te keren. Later werd hij compositiedocent in Berlijn, nam zelfs de Duitse nationaliteit aan, en keerde vervolgens regelmatig terug naar het Verre Oosten, om in Japan, China en Hongkong cursussen te geven. Zijn muziek draagt behalve oosterse ook westerse sporen, getuige bijvoorbeeld het Königliches Thema, dat is gebaseerd op een thema uit Das Musikalische Opfer van Johann Sebastian Bach.

Credits

muziek Isang Yun dirigent Ernst van Tiel fluit Rien de Reede, Thies Roorda harp Gerda Ockers viool Johan Kracht cello Daniël Esser coproductie Holland Festival, De IJsbreker, NOS-Radio met steun van Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties