Ga naar de hoofdcontent

Kunstenaar Gerhard Marx heeft twee violen, een cello en een contrabas vastgemaakt aan delen van een auto. Door deze delicate instrumenten met hun snaren en bruggen samen te laten vallen met het oppervlak van een voertuig, verandert hij de auto in klankkast die voorziet in rijke, gevarieerde en suggestieve geluiden. Vehicle gaat over zowel de ongrijpbaarheid van geluid als over objecten en hun ruwe materialiteit. De samenkomst van geluid en object is de motor van dit project. Hoe beïnvloedt geluid de manier waarop we kijken? Kunnen we een 'stem' geven aan een voorwerp en er zo een verhaal uithalen? Marx plaatst deze autodeuren-als-instrumenten in de kundige handen van de bekroonde Nederlandse violiste Diamanda La Berge Dramm en de Zuid-Afrikaanse contrabassist Shane Cooper en laat hen de rijke geluidswerelden ervan verkennen. Soms donker en broeierig, soms licht poëtisch, de soundscapes die uit hun improvisatie tevoorschijn komen zijn een betoverende en meeslepende ervaring voor het publiek. Op het Holland Festival heeft Vehicle twee verschijningsvormen in theater Frascati: live-uitvoeringen van Diamanda La Berge Dramm en Shane Cooper worden afgewisseld met een installatieversie van het project, waarin instrumenten en autolampen worden samengevoegd tot een videoprojectie. Daarbij is ook opgenomen proza ​​van dichter en schrijver Toast Coetzer te horen, speciaal geschreven voor Vehicle, evenals gefilmde improvisaties door Shane Cooper en de Zuid-Afrikaanse muzikant Kyle Shepherd. download het programmaboek

Frascati-programma associate artists

Twee weken lang is theater Frascati het ‘huis’ van William Kentridge en Faustin Linyekula. Naast werk van henzelf en van makers

Frascati-programma associate artists

Twee weken lang is theater Frascati het ‘huis’ van William Kentridge en Faustin Linyekula. Naast werk van henzelf en van makers

die hen inspireren is er veel ruimte voor werk dat ontstond in hun studio’s. Deze presentaties geven zicht op wat de functie en het belang is van Kentridges The Centre for the Less Good Idea en Linyekula’s Studios Kabako. In het theater is een uniek en spannend programma te zien waarin de grenzen tussen de kunstvormen geslecht worden. Daarnaast organiseren we een reeks debatten die we The Welcome Table noemen, over ook in Nederland actuele thema’s uit de voorstellingen.

Met The Centre for the Less Good Idea en Studios Kabako willen Kentridge en Linyekula (podium)kunstenaars, zowel jonge als meer ervaren makers, de ruimte, mogelijkheden en inspiratie bieden om te werken aan een oeuvre. Voor Amsterdam selecteerden ze werk op verschillende gronden: Linyekula biedt twee jonge makers de gelegenheid om nieuw werk als work-in-progress te toetsen aan het Nederlandse publiek; Kentridge koos presentaties uit alle seizoenen die tot nu toe in The Centre werden georganiseerd.

 

Kies één of meer programmaonderdelen en laat u verrassen door voorstellingen die niet alleen een nieuw perspectief toevoegen aan het kunstenaarschap van Kentridge en Linyekula, maar ook nieuwe verhalen vertellen – van politiek doordrongen beschouwingen, uitzonderlijke jeugdherinneringen en pogingen om nieuwe mythen te creëren voor een nieuwe tijd.

Lees minder

Credits

concept Gerhard Marx regie Gerhard Marx wereldpremière 19 oktober 2018, Centre for the Less Good Idea, Johannesburg, Zuid Afrika creatie Gerhard Marx uitvoering Shane Cooper, Kyle Shepherd, Diamanda La Berge Dramm videotechniek Joav Dagan, Noah Cohen montage Joav Dagan, Noah Cohen tekst Toast Coetzer zang Toast Coetzer

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door