Ga naar de hoofdcontent

De opera Turan Dokht (‘Dochter van Turan’) zet een historisch misverstand recht. Met hun ‘interculturele herschrijving’ van Puccini’s geliefde opera Turandot (1924) brengen componist Aftab Darvishi en regisseur Miranda Lakerveld het titelpersonage terug naar haar Perzische geboortegrond. Bij Puccini is ze een wrede Chinese prinses die al haar huwelijkskandidaten laat onthoofden. Bij de mystieke, Perzische dichter Nizami Ganjavi (1141-1209) kunnen we lezen dat ze eigenlijk een koningin van Turan was. Met deze epische vertelling én de muziek van Puccini in het achterhoofd schreef de jonge Iraanse Aftab Darvishi nieuwe muziek, vermengd met authentieke Iraanse elementen. Nilper Orchestra, het enige kamerorkest voor nieuw gecomponeerde muziek in Iran, en mezzosopraan Ekaterina Leventhal in de titelrol tonen de dochter van Turan zoals u haar nog nooit hoorde of zag. download het programmaboek

De opera Turan Dokht van de Iraanse componist Aftab Darvishi en regisseur/librettist Miranda Lakerveld speelt zich af in het Perzië uit de vijfde eeuw. Een prins zoekt een geschikte vrouw uit zeven

De opera Turan Dokht van de Iraanse componist Aftab Darvishi en regisseur/librettist Miranda Lakerveld speelt zich af in het Perzië uit de vijfde eeuw. Een prins zoekt een geschikte vrouw uit zeven

prinsessen. Elk heeft een paviljoen in een andere kleur. De rode prinses vertelt het verhaal van Turan Dokht, en legt de prins daarin raadsels voor om zijn zelfkennis en de morele juistheid van zijn daden te testen. Dit verhaal is onderdeel van het epische gedicht Haft Peykar, geschreven door de twaalfde-eeuwse Perzische mysticus en onderzoeker Nizami Ganjavi. Het is een mystieke raamvertelling, waarin de symboliek van het getal zeven een belangrijke rol speelt. 

 

De hoofdpersoon in de geliefde opera Turandot van Giacomo Puccini is ontleend aan deze prinses, maar in navolging van Carlo Gozzi verplaatsten librettoschrijvers Giuseppe Adami en Renato Simoni de handeling naar China, en maakten van Turandot een wreedaardige prinses die huwelijkskandidaten om het leven brengt. In Turan Dokht brengen Darvishi en Lakerveld, die het libretto geschreven heeft, Turandot terug naar haar oorsprong. Waar Turandot een vrouwelijke Blauwbaard is, draait Turan Dokht om een innerlijke zoektocht naar zelfkennis en nederigheid. Puccini combineerde in zijn opera al oosterse en westerse elementen. Daarin gaat Darvishi, die in Iran geboren is en in Nederland haar muziekopleiding voltooide, een stap verder. Haar muziek voor het Nilper Orchestra, dat aangevuld wordt met Iraanse percussie en een kamantsje (een strijkinstrument), is gebaseerd op westerse tonaliteit, maar ze laat hen aan Iraanse muziek ontleende versieringen spelen. Verder geeft Darvishi in het gebruik van herhalingen uitdrukking aan de mystieke aspecten van Nazimi’s tekst. Onderdeel van de voorstelling zijn projecties, door Siavash Naghshbandi gemaakt op basis van miniaturen waarmee Haft Peykar verlucht werd.

Lees minder

Credits

compositie Aftab Darvishi libretto, regie Miranda Lakerveld dirigent Navid Gohari video Siavash Naghshbandi licht Bart van den Heuvel kostuums Nasrin Khorrami dramaturgie, tekstadviezen Ashgar Seyed-Gohrab zang Niloofar Nedaei, Sarah Akbari acterende musici Yalda Ehsani, Yasaman Koozehgar, Mahsa Rahmati, Anahita Vahediardekani uitvoering muziek Nilper Orchestra stem Behzad Hasanzadeh kamanche Behzad Hasanzadeh percussie Mehrdad Alizadeh Veshki productie World Opera Lab, Jasper Berben met steun van Fonds Podiumkunsten, Gieskes-Strijbis Fonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Nederlandse Ambassade Teheran

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door