Op zes buitenlocaties midden in Amsterdam – op straat, aan de kade en op de gracht – kun je op een bijzondere manier een ander ontmoeten: in bed. Todo lo que está a mi lado (Alles aan mijn zijde) van de Argentijnse theatermaker Fernando Rubio is tegelijkertijd een publiek spektakel en een intieme een-op-een performance. De actrice die je in het bed ontmoet, vertelt je een poëtisch verhaal over de onpeilbare leegte van eenzaamheid die je plots kan overvallen; en over de troostende woorden, de dromen en de schoonheid die het geluk weer binnen bereik brengen. Het is een louterende ervaring voor de ‘logé’; en voor omstanders een schouwspel dat een fascinerende, bijna surrealistische aanblik biedt. programma
data
3 juni - 12 juni
informatie
-
Engels, Nederlands
-
Duur voorstelling niet bekend
Met Todo lo que está a mi lado (Alles aan mijn zijde) creëert de Argentijnse theatermaker Fernando Rubio samen met een groep Nederlandse actrices een intieme installatie-performance midden in de openbare ruimte van Amsterdam. Op onverhoedse locaties in de stad – midden in het centrum, op pontons in het water, in het park – zet hij een aantal tweepersoonsbedden neer waarin één op één performances plaatsvinden tussen een actrice en een toeschouwer.
Op het moment dat de toeschouwer zijn schoenen uittrekt en bij de actrice onder de deken kruipt, begint een korte, intieme ontmoeting. De actrice fluistert haar bedgenoot een korte tekst van Rubio toe, over het gevoel van eenzaamheid dat je soms kan overvallen, over de keer dat je dat gevoel als kind voor het eerst ervoer, over de toekomst. Een enkele keer strijkt ze de bezoeker over zijn arm of gezicht, een vluchtig gebaar dat de intimiteit van de voorstelling nog eens versterkt.
De korte, poëtische tekst schreef Rubio nadat hij op een ochtend vroeg was ontwaakt in zijn bed in Buenos Aires, overvallen door een gevoel van eenzaamheid dat hem terugvoerde naar de eerste keer dat hij zich als vier- of vijfjarige zo alleen had gevoeld. Voor menig toeschouwer is het ongetwijfeld een herkenbare ervaring. Nog dichterbij komt het verhaal doordat de bezoeker alleen bij de actrice in bed ligt en niemand anders haar fluisterende woorden kan verstaan.
Voor een groter publiek blijft de performance evenmin zonder betekenis; de onverwachte kunstinstallatie in de openbare ruimte prikkelde al in vele steden de fantasie van nieuwsgierige omstanders en toevallige voorbijgangers.
Rubio bracht zijn performance al op festivals in vele internationale steden; Punta Arenas in Chili (2012), New York (2014), Athene (2014) en in zijn eigen woonplaats Buenos Aires (2013). In elke stad werkt hij met actrices uit het betreffende land, die de taal van de toeschouwer spreken. Dit creëert al snel de vertrouwde sfeer die de voorstelling nodig heeft.