In het jaar 1944 produceerde de Duitse propagandamachine een film over het joodse concentratiekamp Theresienstadt in voormalig Tsjecho-Slowakije. Rond deze film, die bekend werd als Der Führer schenkt den Juden eine Stadt, ontstonden direct vele verhalen en misverstanden.
data
do 1 juni 1995 00:00
vr 2 juni 1995 00:00
za 3 juni 1995 00:00
zo 4 juni 1995 00:00
ma 5 juni 1995 00:00
di 6 juni 1995 00:00
wo 7 juni 1995 00:00
do 8 juni 1995 00:00
vr 9 juni 1995 00:00
za 10 juni 1995 00:00
zo 11 juni 1995 00:00
ma 12 juni 1995 00:00
di 13 juni 1995 00:00
wo 14 juni 1995 00:00
do 15 juni 1995 00:00
vr 16 juni 1995 00:00
za 17 juni 1995 00:00
zo 18 juni 1995 00:00
ma 19 juni 1995 00:00
di 20 juni 1995 00:00
wo 21 juni 1995 00:00
do 22 juni 1995 00:00
vr 23 juni 1995 00:00
za 24 juni 1995 00:00
zo 25 juni 1995 00:00
ma 26 juni 1995 00:00
di 27 juni 1995 00:00
wo 28 juni 1995 00:00
informatie
-
Duur voorstelling niet bekend
Theresienstadt moest doorgaan voor een modelkamp: de nazi's wilden de buitenwereld doen geloven dat de joodse bevolking goed werd behandeld. De film, die geregisseerd zou zijn door de 'getto-prominente' Duits-joodse acteur en regisseur Kurt Gerron, moest dit imago bevestigen. Maar de nazi's keurden hun eigen leugen af voor vertoning en vernietigden de film. Er zijn slechts 22 minuten van Der Führer schenkt den Juden eine Stadt teruggevonden. Nog voor het einde van de filmopnamen moest Gerron op transport naar Auschwitz. Hij kwam niet terug. Het Nederlands Filmmuseum presenteert een voorstelling van Kees Hin en Sandra van Beek over de historische en emotionele betekenis van de overgeleverde filmfragmenten. Over de betekenis toen - voor de
protagonisten, van wie weinigen de oorlog hebben overleefd - en nu: voor de consument van moderne beeldcultuur. Hin en Van Beek hebben een 'documentaire video-installatie' gecreëerd die bestaat uit een zevental monitoren wier beelden een wisselwerking vertonen. Op deze beelden bekijken en becommentariëren toenmalige inwoners van het getto, van wie sommigen nog aan de film meewerkten, en hedendaagse deskundigen de - eveneens vertoonde - filmfragmenten. De gefilmden zijn tegelijkertijd zichtbaar; als de stille en kritische getuigen van elkaars woorden. Hun commentaar beweegt zich voortdurend tussen 'film en waarheid' over Theresienstadt.