Ga naar de hoofdcontent

Wat als Macbeth op dit moment in Brazilië aan de macht zou zijn? Na de verrassende Tsjechov-bewerking What if they went to Moscow? op het festival vorig jaar is Christiane Jatahy terug met The Walking Forest. Met Shakespeares Macbeth als inspiratie toont ze de invloed van de gulzige politieke en economische machtssystemen op de gewone mens. In deze video- en theaterinstallatie kan het publiek rondlopen tussen verschillende documentaires over jonge Brazilianen die door het systeem worden vermorzeld. Een groep acteurs neemt tegelijkertijd live een film op – een geactualiseerde Macbeth. Jatahy slecht de grenzen tussen fictie en realiteit en tussen theater en film. Ze haalt de tragiek in de alledaagse werkelijkheid naar boven. Programma

Voor haar nieuwe live cinema- en theatervoorstelling The Walking Forest (A Floresta que anda) baseerde de Braziliaanse theater- en filmmaakster Christiane Jatahy zich op Macbeth van Shakespeare. Actrice Julia Bernat speelt hierin wederom een belangrijke rol. Wie vorig jaar tijdens het Holland Festival Jatahy’s film- en theatertweeluik What if they went to Moscow? zag, krijgt dan al een beeld van de te verwachten mix van live cinema, theater en documentaire.

Voor haar nieuwe live cinema- en theatervoorstelling The Walking Forest (A Floresta que anda) baseerde de Braziliaanse theater- en filmmaakster Christiane Jatahy zich op Macbeth van Shakespeare. Actrice Julia Bernat speelt hierin wederom een belangrijke rol. Wie vorig jaar tijdens het Holland Festival Jatahy’s film- en theatertweeluik What if they went to Moscow? zag, krijgt dan al een beeld van de te verwachten mix van live cinema, theater en documentaire.

Jatahy stelt zichzelf ten doel door alle begrenzingen van het theater heen te breken en gebruikt daarvoor een veelzijdig middel: de camera. Documentairebeelden van buiten het theater en ter plekke geschoten (en afgespeelde) opnamen van de auteurs op het podium snijdt ze door het live acteerspel heen. Haar performances maken korte metten met de eenheid van tijd, plaats en handeling. Schakelen tussen stemmingen, scènes, tijden en ruimtes ging in het theater nog nooit zo vanzelfsprekend. 

 

In What if they went to Moscow? vertaalde Jatahy Tsjechovs Drie zusters naar een hedendaagse Braziliaanse setting met drie actrices, die live én op camera een invoelbare versie van het leven van de drie zusters lieten zien. Het publiek woonde de voorstelling één keer live bij in de zaal en volgde het verhaal een tweede keer in een andere zaal via camera (of omgekeerd). Met de tekst van Tsjechov ging Jatahy losjes om: ze gebruikte deze vooral als inspiratiemateriaal om de vragen die Tsjechov zich in het negentiende-eeuwse Rusland stelde te vertalen naar het eenentwintigste-eeuwse Brazilië. Eerder boog ze zich op die manier ook al over Freule Julie van Strindberg. Haar bewerking JULIA uit 2011 betekende haar doorbraak op de internationale podia en leverde haar diverse theaterprijzen en -nominaties op. 

 

In 2012 leidde Jatahy Rio Occupation London, waarbij dertig kunstenaars uit Rio de Janeiro samen aan kunstprojecten werkten tijdens de Cultural Olympics in Londen. Jatahy werkte toen aan het project In the Comfort of your Home, waar Britten hun huizen konden laten overnemen door deelnemende kunstenaars. De performances werden gefilmd en vervolgens in een filmische installatie getoond in de Rio Occupation London Festival Finale. 

 

In haar nieuwe voorstelling The Walking Forest verdiept Jatahy zich in Shakespeares Macbeth uit ca. 1603-1607. Ook nu gaat ze op zoek naar wat dit klassieke verhaal kan bijdragen aan het denken over de problemen in onze huidige wereld. Het Macbeth-verhaal draait om macht en om waartoe machtsbejag ons in staat stelt. Een moedige generaal (Macbeth) krijgt van drie heksen de voorspelling te horen dat hij op een dag koning van Schotland zal zijn en wordt vanaf dan verteerd door ambitie en machtswellust. Dit machtsthema is de afgelopen vier eeuwen onverminderd verbonden gebleven aan het mens-zijn; van de wijze waarop we ons politiek organiseren in democratieën of dictaturen tot de manieren waarop we onze verwanten en geliefden bejegenen. Jatahy interviewde er vele mensen over en verweefde de opnames van die gesprekken door haar voorstelling heen. Het publiek wordt uitgedaagd mee te denken; waar Shakespeare de macht ter discussie stelde via het personage Macbeth, zo wordt in The Walking Forest het publiek rechtstreeks met zijn verantwoordelijkheden geconfronteerd en in de rol van machthebber gedrukt.

Lees minder

Credits

geïnspireerd op William Shakespeare, Macbeth cast Julia Bernat creatie Christiane Jatahy live regie Christiane Jatahy live camera Paulo Camacho director of photography Paulo Camacho licht Paulo Camacho concept toneelbeeld Christiane Jatahy, Marcelo Lipiani art direction Marcelo Lipiani toneelbeeld Marcelo Lipiani geluid Estevão Case muziek Estevão Case artistieke medewerking Julia Bernat, Fernanda Bond, Isabel Teixeira, Stella Rabello, Henrique Mariano kostuums Fause Haten videosysteem Julio Parente regie-assistent Fernanda Bond artistieke dialoog Fernanda Bond toneelmeester Diogo Magalhães stage assistent Thiago Katona video operator Felipe Norkus geluid operator Francisco Slade producent Henrique Mariano tourmanager Henrique Mariano live vertaalster Juliana Neves productie Cia Vértice de Teatro coproductie CENTQUATRE-PARIS, Künstlerhaus Mousonturm - Frankfurt am Main, Tempo_Festival Rio de Janeiro, SESC São Paulo sponsor Petrobras