Ga naar de hoofdcontent

In een onbenoemd Arabisch land waar elke vorm van theater verboden is, duikt een illegale, oude filmversie van Shakespeares Twelfth Night op. Als het stuk onderwerp van gesprek wordt in politieke verzetsblogs en sociale netwerkbewegingen huurt het regime de hulp in van de Speaker. Eens was deze Speaker een radicaal theatermaker, nu heult hij met de machthebbers. Hem wordt opgedragen het stuk te reconstrueren en te censureren. Gaandeweg worden hij en zijn medewerkers juist gegrepen door de voorstelling ‘in progress’. The Speaker’s Progress is een satire op de decennia van politieke uitzichtloosheid onder de totalitaire regimes van de Arabische wereld die vorig jaar tot uitbarsting kwam; en een gewaagde theatrale metafoor voor het mechanisme van verzet.

The Speaker's Progress is het derde deel van een Arabische Shakespeare-trilogie, gemaakt door SABAB, een internationaal theatergezelschap onder leiding van schrijver en regisseur Sulayman Al-Bassam, in samenwerking met de Britse artistiek producente Georgina van Welie. Deze unieke trilogie brengt een turbulent decennium in de Arabische en Westerse wereld in kaart, van de gebeurtenissen van 9/11 tot de War on Terror, de invasie van Irak en nu de Arabische Lente, gezien door het interpretatieve prisma van Shakespeare’s teksten. Het derde deel van de trilogie, The Speaker's Progress, is een vervolg op Al Hamlet Summit en Richard III, an Arab Tragedy (Holland Festival, 2008), maar zat al in de koker voordat de Arabische Lente losbarstte. De val van Ben Ali in Tunesië en later Moebarak in Egypte veranderde radicaal de context van het stuk, en om deze enorme transformatie en de impact ervan een plaats te geven, moest het script worden omgewerkt. Van een tamelijk pessimistische satire over de inertie en het onvermogen van de Arabische wereld om in beweging te komen, is het nu een productie die de voorlopige contouren laat zien van een nieuwe werkelijkheid waarin hoop gloort.

 

The Speaker's Progress is gesitueerd in een anoniem Arabisch land waar elke vorm van theater verboden is. Als daar een inmiddels verboden productie uit 1963 van Shakespeare’s Twelfth Night opduikt, wordt het al snel onderwerp van gesprek in politieke verzetsblogs en ondergrondse sociale netwerkbewegingen. Om afwijkende meningen te onderdrukken en zijn imago in het buitenland te verbeteren, huurt de staat de diensten in van The Speaker, die ooit een radicaal theatermaker was maar nu heult met de machthebbers. Hij krijgt de opdracht het stuk om te werken en de oorspronkelijke versie openlijk te veroordelen, maar gaandeweg worden hij en zijn niet-acterende medewerkers juist gegrepen door het materiaal dat zij geacht worden te veroordelen. Ze ontdekken tijdens het spelen – en ook door de toenemende betrokkenheid van het publiek – een solidariteit die de samenkomst maakt tot een onloochenbare daad van verzet tegen de staat.

 

De productie maakt gebruik van video en diverse andere media om deze raamvertelling op het toneel te brengen. Shakespeare's Twelfth Night speelt zich af tegen de achtergrond van de afsluiting van de feestdagen rond Kerstmis, namelijk Driekoningen. Traditioneel stond dat voor een periode waarin chaos regeert en de sociale orde op zijn kop wordt gezet.

  • © Nawaf Alali

  • © Mike Rit

  • © Nawaf Alali

  • © Rashed Al Ben Ali

  • © Rashed Al Ben Ali

  • © Mike Ritter

  • © Mike Ritter

  • © Mike Rit

Credits

concept Georgina Van Welie, Sulayman Al-Bassam tekst Sulayman Al-Bassam regie Sulayman Al-Bassam bewerking script Georgina Van Welie toneelbeeld Sam Collins muziek Lewis Gibson geluid Lewis Gibson licht Marcus Doshi kostuums Abdullah Al Awadhi regie-assistent Nigel Barrett cast Nowar Yusuf, Fayez Kazak, Carole Abboud, Sulayman Al-Bassam, Nicolas Daniel, Nassar Al Nassar, Amal Omran, Faisal Al-Ameeri musicus Tom Parkinson productie SABAB Theatre toneelmeester Saad El Shaarawy assistent techniek Mohamed Sadik productieleiding Aude Albiges leiding boventiteling Wafa Al Fraheen zakelijke leiding Wafa Al Fraheen tour Faisal Al Obaid voorstellingsleiding Dana Mikhail assistent tour Dana Mikhail producent Natasha Freedman administratie Saif Aleslam Al-Arief met dank aan Dar al Athar Al Islamiyyah, Agility Logistics, Claire Béjanin