Ga naar de hoofdcontent

Waarom zitten er zoveel zwarte mannen in de Amerikaanse gevangenis? Wanneer een zwarte jongen een man wordt, wordt hij in Amerika niet langer gezíen, maar etnisch geprofileerd. Spoken word-artiest Marc Bamuthi Joseph maakte samen met componist en violist Daniel Bernard Roumain en danser Drew Dollaz een aangrijpende, muzikale aanklacht tegen dit onrecht. In zijn poëtische voordracht, ondersteund door dans, interviewfragmenten, videobeelden, zang en vioolspel, stelt hij geïnstitutionaliseerd racisme in de VS aan de orde. Waarom moet hij zijn zoon waarschuwen: ‘Jouw missie is om te overleven’? Zijn woorden krijgen een historische echo in gezongen fragmenten uit een open brief die Martin Luther King in 1963 schreef vanuit de gevangenis in Birmingham, Alabama, ter verdediging van de burgerrechtenbeweging. In een speciale, live gemaakte online-editie van hun voorstelling presenteren Bamuthi Joseph en Roumain nieuw muzikaal en spoken word-materiaal en tonen ze korte films en videofragmenten uit de voorstelling. Ook gaan ze met het publiek in gesprek over de schrijnende actualiteit ervan: over de voortdurende achtergestelde positie van de zwarte gemeenschap in de Verenigde Staten, die juist in tijden van corona weer pijnlijk zichtbaar wordt.

Hoe wordt een zwarte jongen in de Verenigde Staten een Amerikaan? Hoe leert hij zijn rol te spelen? En wat nu als die rol er voor een deel uit bestaat dat hij zich gedeisd moet houden, omdat

Hoe wordt een zwarte jongen in de Verenigde Staten een Amerikaan? Hoe leert hij zijn rol te spelen? En wat nu als die rol er voor een deel uit bestaat dat hij zich gedeisd moet houden, omdat

iemand ergens hem wel voor monster in het donker zal aanzien? Het zijn schrijnende kwesties die in The Just and the Blind aan de orde komen, diepgeworteld in het institutionele racisme in de Verenigde Staten. Spoken word-artiest Marc Bamuthi Joseph spreekt in krachtige, autobiografisch getinte poëzie onder meer zijn zestienjarige zoon toe. Hartverscheurend is de kern: kom veilig thuis, jongen! 

 

Uit de succesvolle samenwerking tussen Marc Bamuthi Joseph en componist Daniel Bernard Roumain is afgelopen jaren een aantal opvallende en geprezen producties voortgekomen. Ze delen een gemeenschappelijke Haïtiaans-Amerikaanse achtergrond en voor allebei is sociaal activisme onlosmakelijk verbonden met hun artistieke werk. Beiden zelf ook vader, zetten ze in The Just and the Blind etnische profilering centraal, iets waarmee elke zwarte jongen te maken krijgt vanaf zijn puberteit, als ‘alle sporen van zwarte jochies-schattigheid zijn verdwenen’. Onafwendbaar zweeft boven deze jeugd het harde statistische gegeven dat een op de vier zwarte mannen in de gevangenis belandt.  

 

The Just and the Blind speelt zich af tegen een achtergrond van zwart-witbeelden van burgerrechtenprotesten, hardhandig politieoptreden en kleurenfoto’s van vaders en kinderen. In dit multimediale werk gaan spoken word, muziek en projecties hand in hand met dans en zang. Drew Dollaz, een pionier in het streetdance-genre flexing, geeft met zijn verbijsterende bewegingstaal een eigen dimensie en interpretatie aan Bamuthi’s teksten. Zangeres Shishani brengt songs van Roumain ten gehore, gebaseerd op Martin Luther Kings Letter from a Birmingham Jail. 

 

Elk deel in dit werk toont een andere kant van een tegenstrijdigheid waarmee ook Bamuthi worstelt. Hij vertelt over zijn eigen ervaringen met etnisch profileren, maar betrapt zich er ook op onrustig te worden als hij ’s avonds op straat drie van die jongeren - zoals zijn zoon, zoals hijzelf was – tegenkomt. Het is de niet uit te roeien zelfhaat van een zwarte volwassen man die bang is voor de schaduw van zijn jeugd. Tegelijk is alles in hem erop gericht om zijn zoon veilig door het Amerikaanse rechtssysteem te navigeren. In The Just and the Blind wordt dit streven soms door de muziek, soms door beweging, maar vaker door een combinatie van alle elementen vertolkt. Een gezamenlijke en dringende schets van zwart ouderschap en Amerikaanse rechtspraak. Zoals de New York Times de voorstelling beschreef: ‘ the raw, cry from the soul new work.‘

Lees minder

Credits

concept Marc Bamuthi Joseph tekst Marc Bamuthi Joseph muziek Daniel Bernard Roumain regie Michael John Garcés choreografie Drew Dollaz dans Drew Dollaz ontwerp projectie David Szlasa licht David Szlasa journalist Lisa Armstrong animatie Xia Gordon fotografie Brittsense productie Sozo Artists Inc in opdracht van Carnegie Hall productiepartner Sozo Impact Fund sponsor Silicon Valley Community Foundation met steun van Ford Foundation speciale dank aan Miami Light Project onderdeel van 2019 Create Justice Forum