Ga naar de hoofdcontent

Welkom in deze fantastische queer versie van de wereldgeschiedenis waarin vriendschap en plezier centraal staan. Hier wordt de queer gemeenschap gevierd met zang en dans en worden nieuwe fabels en mythen de wereld in geholpen.


The Faggots and Their Friends Between Revolutions is een muziektheaterproductie gebaseerd op het gelijknamige cultboek van Larry Mitchell en Ned Asta uit 1977. De voorstelling schetst een beeld van de wereldgeschiedenis door een queer bril bekeken. In deze muzikale versie van componist Philip Venables en regisseur Ted Huffman wordt met een cast van acteurs, zangers, dansers en muzikanten de oorspronkelijke tekst herbewerkt tot een caleidoscopische reis waarin muziek en storytelling in elkaar overlopen: verwacht nagespeelde gevechten, maar ook cheerleading en raves. Venables' gevarieerde muziek maakt uitstapjes naar Elizabethaanse luitliederen, bossanova, techno, met soms een moment dat ook prima in een Disney musical zou passen.


Het resultaat is een anarchistische, satirische viering van queer ervaringen die zowel kwetsbaar als uitdagend is. Het delen van diep persoonlijke verhalen blijkt zowel troostend als helend te zijn. ‘Buitenstaanders’ staan hier niet aan de zijlijn, maar middenin. Ze creëren een wereld die een scherpe kritiek vormt op kapitalisme, assimilatie en patriarchaat die ook vandaag de dag nog relevant is, nu radicale verandering nog steeds nodig blijft. 


Huffman en Venables leerden het boek kennen doordat vrienden van Venables hem erop wezen. Venables: 'Het boek ging helemaal over een positieve kijk op seksualiteit, gendervrijheid en een zelfgekozen leven. Voor mijn vrienden was dit boek een soort bijbel. Ik kreeg het niet meer uit mijn hoofd.'


'irresistibly, unforgettably compelling' - The Guardian ★★★★

Een bericht van de makers van de voorstelling:

We erkennen dat faggot (‘flikker’) een provocerend woord is - een woord dat voor velen niet makkelijk te lezen of te horen is. Toen Larry Mitchell het boek in 1977 schreef en publiceerde, probeerde hij het woord op een liefdevolle, ondersteunende en positieve manier terug te winnen. Dit volgt op een lang proces van herovering door delen van de lhbtqia+-gemeenschap van woorden die voorheen alleen als negatief werden gezien - waaronder het gebruik van het woord queer als collectieve term. De opname van het woord in deze productie reflecteert die intentie en is een bewuste keuze van het creatieve team. Sinds de publicatie van het boek in 1977 zijn de gesprekken over genderdiversiteit binnen de queer gemeenschap ook geëvolueerd en dit wordt weerspiegeld in zowel het taalgebruik van de voorstelling als in de casting.

I am very eager to experience "The Faggots and Their Friends Between Revolutions" because I believe it shines a very strong light on the universality of activism, not only showing how art can express this activism, but also how art can actually be a form of activism in and of itself, by keeping its finger on the pulse of the society in which we live.

The words of Nina Simone come to mind in anticipation of this performance:

"An artist's duty, as far as I'm concerned, is to reflect the times.

Now I think that is true of painters, sculptors, poets,musicians...

As far as I’m concerned it's their choice, but I choose to reflect the times and the situations in which I find myself; that to me is my duty as an artist, and at this crucial time of our lives, where everything is so desperate, when every day is a matter of survival, I don’t think you can help but be involved. That, to me, is a definition of an artist."


- Claron McFadden

  • Collin Shay

    © Tristram Kenton

  • Kit Green, Yandass

    © Tristram Kenton

  • Sally Swanson, Jacob Garside

    © Tristram Kenton

  • Kit Green

    © Tristram Kenton

  • Sally Swanson, Jacob Garside, Mariamielle Lamagat,, Eric Lamb

    © Tristram Kenton

  • Deepa Johnny, Meriel Price, Collin Shay, Kit Green, Sally Swanson, Conor Gricmanis, Katherine Goforth

    © Tristram Kenton

  • Kit Green

    © Tristram Kenton

Credits

muziek Philip Venables regie Ted Huffman tekst Ted Huffman muzikale leiding Yshani Perinpanayagam choreografie Theo Clinkard kostuums Theo Clinkard decor Rosie Elnile licht Bertrand Couderc geluid Simon Hendry dramaturgie Scottee cast Tamara Banjesevic, Kerry Bursey, Jacob Garside, Kit Green, Conor Gricmanis, Mariamielle Lamagat, Eric Lamb, Themba Mvula, Yshani Perinpanayagam, Meriel Price, Collin Shay, Dan Shelvey, Joy Smith, Sally Swanson, Yandass in opdracht van Factory International, Festival d’Aix-en-Provence, Bregenzer Festspiele, Southbank Centre, NYU Skirball in participatie met Holland Festival productie Factory International, Manchester International Festival exclusieve licentie Nightboat Books, New York courtesy Nightboat Books, New York