Ga naar de hoofdcontent

Hoe beïnvloeden vodou, urban dance en experimentele film een maakproces? De Afro-Braziliaanse choreograaf, danser en beeldend kunstenaar Ana Pi gaat de dialoog aan met de 20e-eeuwse avant-garde filmmaker Maya Deren en haar mentor Katherine Dunham, de 'queen mother’ van de zwarte dans.


Deren en Dunham deden jarenlang onderzoek naar de danscultuur in Haïti, wat een radicale wending in hun artistieke praktijk betekende. Voor Deren leverde het een nieuwe manier van denken over de relatie tussen het lichaam en de camera, een boek en urenlange opnames op. Voor Dunham betekende het de creatie van een danstechniek die de toekomst van choreografie zou veranderen.


In een gedroomd en gedanst gesprek met Deren en Dunham kijkt Pi in The Divine Cypher hoe die bronnen resoneren en wat er vandaag nog over is van deze heilige rituele dansen. Welke bewegingen zijn bewaard gebleven als onderdeel van de huidige dansen? De cirkelvormige Haïtiaanse dansen komen terug in de cyphers, de battleground binnen een cirkel, van de street dance. En zo verweeft Ana Pi in deze schitterende solo het sacrale en het alledaagse, traditie met heden, en collectieve met individuele herinneringen.

  • Ana Pi

    © Ana Pi

  • The Divine Cypher

    © Daniel Nicoalevsky Maria

  • The Divine Cypher

    © Daniel Nicoalevsky Maria

Credits

choreografisch en scenograpisch concept Ana Pi video Ana Pi onderzoek en interpretatie Ana Pi licht creatie Bia Kaysel licht herinterpretatie Jean-Marc Ségalen stage management Bia Kaysel, Jean-Marc Ségalen muziek en sonoriteiten Jideh HIGH ELEMENTS, Emy de Pradines, Auguste de Pradines, Ezili Nenenn Ô, Julien Creuzet, Maya Deren echte herinneringen, gedroomde dialogen en/of meervoudige samenwerkingen Katherine Dunham, Maya Deren, Emy de Pradines, Lumane Casimir, Martha Jean-Claude, Toto Bissainthe, Marie-Ange Aurilin, Ginite Popote, Tara El, Wendy Désert, Gerda Boisguené, Murielle Jassinthe, TRVANIA, Jenny Mezile semiotisch advies Profe. Dre. Cida Moura filosofisch advies Profe. Dre. Maria Fernanda Novo plastic advies Julien Creuzet filter ontwerp Emilien Colombier kostuums Carla de Lá, Miliane Rodsil, Isabella Rodsil contributies scenografische realisatie Studio Julien Creuzet, Garance Cabrit, Louis Somveille productie en verspreiding NA MATA LAB, Hanna Mauvieux co-productie The Patricia Phelps de Cisneros Research Institute, Museum of Modern Art, Terra Batida, Be My Guest — Réseau international pour les pratiques émergentes, La Briqueterie CDCN du Val-de-Marne, CNDC, Angers, Kunstencentrum Vooruit Gent onderdeel van het samenwerkingsprogramma Hauts-de-France / Vlaanderen co-productie film met participatie van Fondation Cartier pour l’art contemporain Soirées Nomades gesteund door SPEDIDAM, Région Île-de-France, DRAC Ile-de-France