Ontmoeting tussen Afrika en westerse klassieken
Bekijk de stream van het concert dat Angélique Kidjo (associate artist 2022) gaf in het Concertgebouw. Ze zingt onder meer over scheppingsmythen uit Benin in haar moedertaal Yoruba op muziek van minimal-componist Philip Glass. Een avond die muziekstijlen en culturen bij elkaar brengt.
Over zijn samenwerking met Angélique Kidjo zei Philip Glass: ‘Angélique, samen hebben we een brug gebouwd die nog niemand eerder heeft bewandeld.’
Ifé is ook de titel van het avondprogramma dat Holland Festival in samenwerking met Amsterdam Sinfonietta en Angélique Kidjo ontwikkelde rondom dit baanbrekende werk, waarin nog veel meer grenzen werden overbrugd. Tunde Jegede, kora-speler, cellist, en componist met Nigeriaanse roots, bewerkte speciaal voor vanavond het werk Exile & Return voor West-Afrikaanse kora en strijkorkest, waarin hij zelf als solist optrad.
data
Stream beschikbaar van 30 december 2023 t/m 1 januari 2024
prijzen
- gratis met aanmelding € 0
informatie
-
1 uur 20 minuten
gerelateerd
Klik hier voor veelgestelde vragen omtrent het streamen.
Programmatoelichting
De Afrikaanse zangeres Angélique Kidjo bouwt bruggen met haar muziek. Bruggen tussen mensen. Tussen verschillende muzikale genres. Tussen werelddelen. In het programma Ifé draait alles om het leggen van verbindingen. Afrikaanse muziek, jazz, chansons en klassiek staan vanavond schouder aan schouder. Vanuit de drie liederen die minimal music componist. Philip Glass voor Kidjo schreef, lopen lijnen in uiteenlopende richtingen. Naar componisten met roots in Afrika en de Caraïben, naar Franse chansons en naar muzikale kameleon en voorloper van de minimal music, Erik Satie. Naast Kidjo zijn de strijkers te horen van Amsterdam Sinfonietta, pianiste Maki Namekawa en Tunde Jegede. Hij bespeelt de kora, een helder tinkelend instrument met meer dan twintig snaren dat je kunt omschrijven als een harp met een halfronde kalebas als klankkast.
Philip Glass, Ifé: Three Yorùbá Songs
‘Olodumare’ – ‘Yemandja’ – ‘Oshumare’
Deze samenwerking van Philip Glass en Angélique Kidjo vormt het centrale stuk van het programma. Glass kende Kidjo al meer dan twaalf jaar toen ze hem vroeg om muziek voor haar te schrijven. Glass: 'Ik heb met haar samengewerkt in concerten waar ze zowel haar eigen muziek uitvoerde als korte stukken waarin we samen speelden. In de loop van de tijd heb ik een grote bewondering gekregen voor haar authentieke en krachtige muzikale persoonlijkheid als maker en als performer. Daarom was ik zeer geïnteresseerd toen ze me voorstelde een serie liederen voor haar te schrijven bij haar teksten in Yoruba, de taal van haar geboorteland Benin.'
Dit werd geen componeren zoals Glass dat gewend was: 'De uitdaging voor mij was allereerst om de beste ritmische en melodische vorm te vinden voor gedichten in een taal die mij tot dan toe compleet onbekend was. Ik heb Angélique gevraagd opnamen te maken van de gedichten. Het zijn drie scheppingsgedichten uit Ifé, een van de belangrijkste koninkrijken van de Yoruba en de plek waar volgens de inwoners de wereld geschapen werd.'
Glass maakte een uitgebreide analyse van de ritmiek en de melodische lijnen die eigen zijn aan de Yoruba-taal. Hij kwam erachter dat de tekst zelf, zoals Angélique die opgenomen had, bijzonder lyrisch was en vond die 'ongelofelijk mooi'. Daarna verliep het componeren van de muziek voor het orkest heel snel en gemakkelijk. 'Toen de noten op papier stonden, hebben Angélique en ik samen haar partij verfijnd om de klank van de Yoruba-taal zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen.'
Met deze liederen sloegen Glass en Kidjo een brug tussen Afrika en het westen, tussen Kidjo’s Afrikaanse pop en gecomponeerde muziek die door een klassiek orkest wordt uitgevoerd. De rol van Kidjo als bruggenbouwer krijgt in het programma Ifé, dat naar de drie liederen genoemd is, extra nadruk en glans. De bewerking voor zang, piano en strijkers door Michael Riesman in opdracht van het Holland Festival, is een wereldpremière.