Ga naar de hoofdcontent

De operaatjes Zeus und Elida en Schöne geschichten van Stefan Wolpe (1902-1972) zijn schoolvoorbeelden van wat de nazi’s als ‘entartete Musik’ bestempelden. Hun twaalftoon-idioom is doorspekt met jazz-invloeden en ze hebben laag-bij-de-grondse onderwerpen. Althans zo dachten de nazi’s erover (Wolpe verliet Duitsland in 1933). Schöne Geschichten is Wolpe’s bijdrage aan het genre van de ‘Zeitoper’: muziekdrama met een alledaags gegeven. Het werk omvat zeven scènes die op cabareteske wijze de draak steken met serieuze onderwerpen als wetenschap, godsdienst en (vaderlands)liefde; de muziek is geschreven voor een gemankeerde jazzband. Het gegeven van Zeus und Elida is totaal absurd: Zeus daalt af van de Olympus naar de Potzdamer Platz in Berlijn en veroorzaakt daar een opstootje. De muziek leunt sterk op de jazz, maar ook zijn (onder meer) blues-, tango en foxtrotritmes te horen. De Ebony Band brengt deze double bill in semiconcertante vorm. Voor de enscenering tekent, net als bij het succesvolle In Zehn Minuten (Holland Festival 1995), Gijs de Lange.

Credits

muziek Stefan Wolpe semi-concertante uitvoering Ebony Band, Cappella Amsterdam dirigent Werner Herbers regie Gijs de Lange lichtontwerp Reinier Tweebeeke kostuums Leonie Polak technische coördinatie Bart Mesman tekst Karl Wickerhauser Eine musikalische Groteske op.5b productie Marja Molewijk vocale bezetting Franziska Hirzel (Elida), Hans Aschenbach (Spreekstem), Michael Kraus (Zeus), Harry van der Kamp (Staatsanwalt) instudering Daniel Reuss coproductie Ebony Band, Holland Festival, NPS-Radio met steun van Decca