Kan iemand Die Walküre in je oor fluisteren? Bij een opera denk je niet aan een fluistering of een zucht, maar aan krachtige, klassieke stemmen en grote, spectaculaire decorstukken. Toch giet componist en gamedesigner David Kanaga de beroemde opera van Wagner in de vorm van een podcast. In Die Walküre, het tweede deel van de monumentale Ring des Nibelungen van Richard Wagner, straft oppergod Wotan zijn dochter Brünnhilde, omdat ze een bevel niet heeft opgevolgd. Hij maakt haar sterfelijk en sluit haar op in een berg omringd door vuur. Hoewel Kanaga secuur de noten en verhaallijn van Wagner volgt, is zijn achtergrond in de gamewereld goed te horen door het gebruik van elektronische instrumenten en geluidseffecten vol humor, drama en mystiek. De rollen worden gezongen door een atypische cast: van klassiek-geschoolde zangers als Claron McFadden en Nadine Secunde tot de demonische stemkunstenaar Attila Csihar – ingezongen om met een koptelefoon te beluisteren, in plaats van in een operagebouw. Het resultaat is intiem, licht en minder dwingend dan het origineel. Zeg maar: soft. De warme vertelstem van Stephen Fry brengt de toneelinstructies van Wagner als een sprookjesachtig hoorspel, zodat het volledige drama zich in de verbeelding van de luisteraar afspeelt. Tijdens het festival zal de eerste akte van Die Walküre te beluisteren zijn. Andere aktes volgen later. Elk van de drie aktes van Die Walküre wordt voor Soft Valkyrie in meerdere podcastafleveringen onderverdeeld. Tijdens het festival worden de vier afleveringen van de eerste akte uitgebracht op: 3, 10, 17 en 24 juni. Wilt u graag ondertiteling? Bekijk de afleveringen dan op het Holland Festival / Soft Valkyrie-kanaal.
data
do 3 juni 2021 16:00
informatie
-
Engels
-
Duur voorstelling niet bekend
Noodlottige liefde en verraad. Een nietsontziende honger naar macht die leidt tot wraak, wreedheid en totale vernietiging. Het zijn prima ingrediënten voor een film of een soap. Het zijn ook de thema’s van de monumentale operacyclus Der Ring des Nibelungen van Richard Wagner. Daarin worden ze opgeblazen tot mythische proporties. Wagner ging voor het verhaal te rade bij mythologieën en sages van Noordse volken, en schreef op basis daarvan een cyclus van vier opera’s, zijn meest ambitieuze werk.