Kan iemand Die Walküre in je oor fluisteren? Bij een opera denk je niet aan een fluistering of een zucht, maar aan krachtige, klassieke stemmen en grote, spectaculaire decorstukken. Toch giet componist en gamedesigner David Kanaga de beroemde opera van Wagner in de vorm van een podcast. In Die Walküre, het tweede deel van de monumentale Ring des Nibelungen van Richard Wagner, straft oppergod Wotan zijn dochter Brünnhilde, omdat ze een bevel niet heeft opgevolgd. Hij maakt haar sterfelijk en sluit haar op in een berg omringd door vuur.
Hoewel Kanaga secuur de noten en verhaallijn van Wagner volgt, is zijn achtergrond in de gamewereld goed te horen door het gebruik van elektronische instrumenten en geluidseffecten vol humor, drama en mystiek. De rollen worden gezongen door een atypische cast: van klassiek-geschoolde zangers als Claron McFadden en Nadine Secunde tot de demonische stemkunstenaar Attila Csihar – ingezongen om met een koptelefoon te beluisteren, in plaats van in een operagebouw. Het resultaat is intiem, licht en minder dwingend dan het origineel. Zeg maar: soft. De warme vertelstem van Stephen Fry brengt de toneelinstructies van Wagner als een sprookjesachtig hoorspel, zodat het volledige drama zich in de verbeelding van de luisteraar afspeelt. De eerste akte van Die Walküre is te beluisteren. Andere aktes volgen later.
Elk van de drie aktes van Die Walküre wordt voor Soft Valkyrie in meerdere podcastafleveringen onderverdeeld. Tijdens het festival van 2021 zijn de vier afleveringen van de eerste akte uitgebracht. De tweede en derde akte zijn uitgebracht tijdens het festival van 2022.