Ga naar de hoofdcontent

Als Mats Ek klassieke balletverhalen bij de kop pakt, blijft geen steen meer op de andere. Na hypereigenzinnige, nu al legendarische versies van Giselle en Het Zwanenmeer, heeft hij zich nu ontfermd over Doornroosje. En hoe! Allen de bekende muziek van Tsjaikovski is intact gebleven (al schalt zij soms in vervreemde vorm uit de luidspreker) – geheel verdwenen zijn de bekende weeïge sprookjessfeer en zoetsappige romantiek. Bij Ek neemt de toeschouwer als voyeur deel aan een verhaal dat op bizarre wijze naar onze tijd verplaatst is: prinses Aurora komt terecht in het drugsmilieu; haar moeder is bezeten door seks; prins Désiré is een reactionaire yup. Gene wonder dat het happy end meer vragen oproept dan het beantwoordt. De Frankfurter Allgemeine Zeitung noemde Eks Doornroosje vorig jaar na de première bij het Hamburhger Ballett een ‘grotesk mooie, zeer erotische voorstelling ’en repte van ‘ein Glücksfall’.

Credits

choreografie Mats Ek muziek Pjotr Iljitsj Tsjaikovski uitvoering Cullberg Ballet decor en kostuums Peder Freiij lichtontwerp Göran Westrup