Met niets meer dan een eenvoudige schop in zijn handen verplaatst de uit Québec, Canada afkomstige kunstenaar Victor Pilon gedurende 12 dagen, 6 dagen per week en 6 uur per dag tonnen zand. De voorstelling wekt een eigen locatiespecifieke soundscape op, met nummers van de uit Montreal afkomstige band Dear Criminals.
Deze performance-marathon is geïnspireerd op het beroemde essay De mythe van Sisyphus van Albert Camus, de Franse ‘filosoof van het absurde’. De straf van Sisyphus, die door de goden wordt veroordeeld om tot in de eeuwigheid een zware steen tegen een steile berg op te duwen, ziet Camus als een metafoor voor het menselijk bestaan. Om door te kunnen gaan met leven, moet je aanvaarden dat het bestaan absurd is. In een lichamelijke, emotionele en mentale krachttoer nodigt Pilon de toeschouwer uit om getuige te zijn van zijn monotone fysieke strijd en samen na te denken over de essentie van het bestaan. Pilon, beïnvloed door belangrijke mensen uit de performancekunst, zoals Marina Abramović, maakt zijn aanwezigheid tot het centrale onderwerp van de handeling: het verdragen van vermoeidheid en pijn, en tegelijkertijd kwetsbaar blijven.
‘De tragische dood van mijn partner Sylvain bracht me bij dit project. We moeten allemaal rouwen om het feit dat het leven absurd is om te kunnen komen tot een vorm van vrijheid, zelfs geluk. Zoals in de populaire uitdrukking ‘werk werk werk’ duwt Sisyphus dag na dag zijn rotsblok naar de top van een berg, vanwaar het altijd weer naar beneden komt. Dit project is een poging om de eeuwige herstart te begrijpen, om de absurditeit van het bestaan te vatten, een verlangen naar helderheid, een zoektocht naar het waarom dat in ons allemaal huist.’
- Victor Pilon
data
16 - 19, 21 - 28 juni: doordeweeks 14:00 - 20:00, weekend 12:00 - 18:00
prijzen
- standaard € 15
- CJP/student/scholier € 11
informatie
-
Language no problem
-
6 uur
-
Let op:
Bezoekers kunnen zo lang blijven als ze willen, en met een polsbandje in- en uitlopen (als er voldoende plek is).
Bij deze performance organiseren we een rondleiding voor Beschermers en Begunstigers. Word ook Vriend van het Holland Festival en beleef meer!
Performancekunst is heel intiem
interview met Victor Pilon
door Evelien Lindeboom
Geïnspireerd door het essay De mythe van Sisyphus van Albert Camus verplaatst de Canadese kunstenaar Victor Pilon grote hoeveelheden zand van de ene plek naar de andere, met niets meer dan een schep en zonder beoogd resultaat, in een absurde cirkel van arbeid. Een gesprek over zijn motivatie om deze performance te maken, en over de onvoorziene effecten van het werk, die zelfs de kunstenaar zelf verrasten.