Het legendarische Britse theatergezelschap speelt met tekst, muziek en fysieke actie in hun nieuwe werk. Het 40-jarige bestaan van Forced Entertainment wordt gevierd met een krachtige mix van voorstellingsmagie en onhandige deconstructie.
Is the microphone on?
Signal to Noise is een opzwepend spektakel dat langzaam uit elkaar valt. Het roept een uitzinnige nachtelijke opwelling van fragmenten op − dansen, repetities, woordenwisselingen, decorwisselingen en onverwachte weerberichten. AI-stemmen voeren de tekst uit − hun onwerkelijke geklets en gepraat vermengt zich met monologen, onafgemaakte grappen en off-topic interviews. Het klinkt allemaal goed, min of meer menselijk, min of meer echt. Wat kan er misgaan?
De zes performers lipsynchroniseren alle stemmen, soms zorgvuldig, soms met een onbehulpzame overgave, en brengen deze lichaamloze sprekers tot leven. Met dit proces roepen ze een vreemde en meeslepende wereld op waarin de vraag wat menselijk is en wat niet, wat echt leven is en wat alleen maar doen alsof, nooit ver weg is.
Etchells' muziekontwerp mengt alles: van filmische sferen tot ruis, xylofoons tot vertraagde klassieke strijkers, beats, trompetten, grunge gitaren en vogelgezang. Maar zoals altijd bij het gezelschap vormen de performers het hart van het werk − ze animeren het met de energie en inventiviteit die Forced Entertainment tot hun visitekaartje hebben gemaakt.
'Wij maken werk dat niet alleen maar amusement wil zijn, dat zich op een afstand afspeelt, aan de andere kant van de telescoop, daar beneden ergens op het podium. In plaats daarvan proberen we een manier te vinden om het werk rechtstreeks in de zaal te krijgen. Alsof je het publiek direct vraagt wie ze zijn en wie er bij hen zit, en om niet om na te denken over het verhaal van het toneelstuk, maar over de situatie en dynamiek van het theater, hier en nu aanwezig.'
- Tim Etchells
data
zo 16 juni 2024 20:00
ma 17 juni 2024 20:00
di 18 juni 2024 20:00
prijzen
- standaard vanaf € 28
- HF Young € 22
- CJP/student/scholier € 13
informatie
-
Engels
-
1 uur 30 minuten (zonder pauze)
Om artistieke redenen is er geen boventiteling tijdens de voorstelling. Een samenvatting van de tekst zal beschikbaar zijn via een QR-code.
Hoe maken we ruimte voor onszelf in een systeem dat er zo goed in slaagt om ons klem te zetten?
Tim Etchells in gesprek met Nathalie Hartjes
“Okay. Guy goes to a doctor. He says, I'm worried. I'm worried. I'm worried my whole life isn't real, you know? And the doctor says, Runtime processing error. Flush cache. There may have been a problem with the transmission protocol...”
Luisteren we naar een arts die vervangen is door zelfbewuste technologie of is het ChatGPT die een grap probeert te formuleren? In Signal to Noise lost Forced Entertainment een stortvloed aan schijnbaar absurde, soms krankzinnige, al met al desoriënterende dialogen af op het publiek. Te midden van een overvloed aan kostuumrekken, stoelen, tafels en kamerplanten doen zes performers hun uiterste best om de stemmen te belichamen die ongrijpbaar door de ruimte zweven. Vlak voor de première in PACT Zollverein deelt Tim Etchells, artistiek directeur van FE, een greep uit de ideeën en bedenkingen waaruit het stuk, dat tevens het 40-jarig jubileum van het gezelschap markeert, ontsproten is.