Ga naar de hoofdcontent

In Showy Lady Slipper babbelen Erin, Lori en Jennifer veertig minuten over werk, auto's, winkelen, kleren, de betekenis van dromen en mannen. Dan verschijnt Lori's vriendje John, autoliefhebber en onvervalst schlemiel. Als een haan in een kippenhok verstoort hij de delicate balans in de vriendschap tussen de meiden. Zodra Lori de kamer uit is, probeert hij Jennifer te versieren. Al snel rollen Lori en Jennifer over de vloer, vechtend om de verachtelijke John.

 

Sinds de 32-jarige regisseur Richard Maxwell in 1999 op het Holland Festival te zien was met zijn voorstelling House is zijn ster snel rijzende. In thuishaven New York wordt hij al beschouwd als een van de grootste theatertalenten – hij won er vorig jaar een Obie Award voor House; nu stromen ook de uitnodigingen binnen voor internationale theaterfestivals. Maxwell heeft een unieke theaterstijl ontwikkeld die tegelijk spaarzaam en rijk is. Met minimale middelen weet hij maximale effecten te bereiken. De aankleding van zijn stukken is Spartaans, de speelstijl vrijwel bewegings- en emotieloos. De personages spreken hun teksten zingen hun liedjes monotoon. Hun non-verbale gedrag is al even ingehouden: ongemakkelijke, machinale bewegingen en geforceerde, onnatuurlijke lachjes en uitbarstingen. En juist daardoor zijn Maxwells stukken onweerstaanbaar komisch en ontroerend.

Over Showy Lady Slipper schreef The New York Times: 'De acteurs spreken Maxwells woorden en zingen zijn liedjes alsof ze tot leven gewekte mannequins zijn die hun dialogen nauwelijks begrijpen. Maxwells liefde voor zijn personages is echter overduidelijk; al snel schater je om deze bizarre schepsels die zowel buitenaards zijn als direct herkenbaar.' The Village Voice: 'Met hun lege blik, onaangedane stemmen en minimale bewegingen maken de acteurs ruimte voor natuurlijke emoties. Richard Maxwell spot met de pretenties van het psychologische drama; toch toont hij in Showy Lady Slipper aan dat onder de oppervlakkige conversaties diepere gevoelens verborgen liggen die alleen tevoorschijn komen als het bewustzijn zich terugtrekt.'

Credits

regisseur Richard Maxwell spelers Ashley Turba, Sibyl Kempson, Jean Ann Garrish, James Fletcher bas Bryan Kelly gitaar Scott Sherratt auteur Richard Maxwell componist Richard Maxwell producent Diane White decorontwerp Joseph Silovsky kostuumontwerp Jane Cox manager gezelschap Barbara Hogue toneelmanager Neal Wilkinson decorbouw Billy Ehret coproducenten Hebbel Theater Berlijn, La Maison des Arts Créteil