Voor Shazam!, dat wereldwijd volle zalen trok, maakt Philippe Decouflé met spiegels, projecties en de laatste multimediamogelijkheden een nieuw theater voor het lichaam. De live muziek van La Trabant begeleidt de opwindende mengeling van dans, video, film, acrobatiek en gezichtsbedrog.
data
wo 23 juni 1999 22:15
do 24 juni 1999 22:15
vr 25 juni 1999 22:15
informatie
-
1 uur 20 minuten
'Shazam!, Philippe Decouflé's nieuwste spectaculaire gedachtenkronkels', schreef Le Monde. Volgens The Scotsman is 'Shazam niets minder dan een magische reis door de geest van Decouflé'. Le Figaro noemt Decouflé 'een meesterlijk illusionist', terwijl Herald Post waarschuwt voor 'een opwindende mix van mime, dans, video, film en acrobatiek'.
Het choreografisch varietéspectakel Shazam! nam de toeschouwers mee naar de wondere wereld van La Campagnie DCA. De titel verwijst naar de magische spreuk waarmee een goochelaar het publiek meevoerde in zijn illusies. De choreograaf maakte gebruik van de laatste multimedia-mogelijkheden voor een nieuw theater voor het lichaam. In Shazam! - met live muziek van La Trabant - bracht hij zijn voornaamste obsessies samen. Met dans als basis creeert hij een mengeling van theater, circus, film , gezichtsbedrog en illusie. Door het gebruik van spiegels, kaders, live dans en projecties van dans ontstond een optisch spel waarbij de toeschouwers hun ogen niet geloven: Diaghilev en David Copperfield in een pas de deux.
Decouflé toonde als danser bij choreografe Régine Chopinot al staaltjes van zijn enorme elasticiteit toen hij zich in tijgerslip als een Tarzan zonder lianen uitleefde in buitenissige rekbewegingen en onverwachte sprongen. Opgeleid als tekenaar, met zijsprongen naar circus en mime, is hij een liefhebber van strips en graffiti en een gedreven filmmaker. Hoewel hij zichzelf geen choreograaf wil noemen, kiest hij dans als basis om zijn dromen te realiseren. Zijn eerste choreografie in 1984 was Tranche de Cake, gevolgd door Codex waarmee hij in Europa doorbrak. na enkele korte films, videoclips en reclamespots, maakte hij in 1990 met Triton zijn eerste voorstelling met invloeden uit het circus. De artistiek leider van La Compagnie DCA vestigde definitief zijn naam met de openings- en slotceremonie van de Olympische Winterspelen in Albertville en het jubileumspektakel van het Filmfestival van Cannes.