Ga naar de hoofdcontent

Als ze zijn liefde niet kan krijgen, eist prinses Salome het hoofd van Johannes de Doper op een zilveren schaal. Richard Strauss’ opera Salome (1905) is een onontkoombare lavastroom van religie, seks en geweld. Bij De Nationale Opera gaat een nieuwe enscenering van regisseur Ivo van Hove in première. Naast zijn werk als artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam regisseerde Van Hove ook opera’s als Der Ring des Nibelungen (2007/2008, Antwerpen/Gent) en Brokeback Mountain (2014, Madrid) en de musical Lazarus van David Bowie (2015, New York). De titelrol is voor de Zweedse sopraan Malin Byström; de Russische bas-­bariton Evgeny Nikitin vertolkt Johannes de Doper. Het Koninklijk Concertgebouworkest speelt onder leiding van Daniele Gatti. Deze Salome belooft een hartstochtelijke analyse van de menselijke geest te worden.

Met Richard Strauss’ meesterlijke Salome deed de moderne psychologie haar intrede op het operatoneel. Het stuk is kort maar uiterst krachtig, een onontkoombare lavastroom van religie, seks en geweld. Centraal in Salome staat de verwende prinses van Judea, die het hoofd van Johannes de Doper eist, als ze zijn liefde niet kan krijgen.

Met Richard Strauss’ meesterlijke Salome deed de moderne psychologie haar intrede op het operatoneel. Het stuk is kort maar uiterst krachtig, een onontkoombare lavastroom van religie, seks en geweld. Centraal in Salome staat de verwende prinses van Judea, die het hoofd van Johannes de Doper eist, als ze zijn liefde niet kan krijgen.

Cosima Wagner verweet Strauss dat hem in Oscar Wildes toneelstuk Salome, waarop de opera is gebaseerd, vooral het ‘duivelse element’ aansprak. Ook keizer Wilhelm II had zo zijn bedenkingen over het project: ‘(Strauss) zal zich hiermee zeer veel schade berokkenen.’ Waarop de componist later, terugblikkend op een sensationeel succes, opmerkte: ‘Van deze schade kon ik de villa in Garmisch laten bouwen!’ 

 

Regisseur Ivo van Hove (De zaak Makropulos, Iolanta, Der Schatzgräber) lijkt de aangewezen persoon om deze nieuwe productie te ensceneren. Hij zal beslist recht weten te doen aan de broeierige sfeer in Salome en diep doordringen in de menselijke geest. Ivo van Hove is directeur van Toneelgroep Amsterdam. Hij maakt furore in binnen- en buitenland met eigenzinnige regies van zowel theater- als opera. Voor A View from the Bridge dat in première ging in Londen en later ook Broadway veroverde, won hij de Olivier Award 2015. Andere opera’s onder andere Der Ring des Nibelungen (2007/2008, Vlaamse Opera) en Brokeback Mountain (2014, Madrid). In december 2015 ensceneerde Van Hove de musical Lazarus van David Bowie (New York).

 

Na zijn grootse DNO-debuut in Falstaff keert dirigent Daniele Gatti terug met het Koninklijk Concertgebouworkest waarvan hij nu chef-dirigent is. Malin Byström debuteert in Amsterdam als Salome, terwijl Doris Soffel (Das Rheingold, Die Walküre, Die Frau ohne Schatten en Salome) haar doortrapte moeder Herodias vertolkt.

Lees minder

Credits

muziek Richard Strauss libretto Richard Strauss naar Oscar Wilde muzikale leiding Daniele Gatti regie Ivo van Hove decor, licht Jan Versweyveld kostuums An D'Huys orkest Koninklijk Concertgebouworkest cast Lance Ryan (Herodes), Doris Soffel (Herodias), Malin Byström (Salome), Evgeny Nikitin (Jochanaan), Benjamin Bernheim (Narraboth), Hanna Hipp (Ein Page der Herodias), Dietmar Kerschbaum (Fünf Juden), Thomas Ebenstein (Fünf Juden), Mark Omvlee (Fünf Juden), Marcel Beekman (Fünf Juden), Alexander Vassiliev (Fünf Juden), James Creswell (Zwei Nazarener), Roger Smeets (Zwei Nazarener) uitvoering muziek Koninklijk Concertgebouworkest productie De Nationale Opera

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door