Otemba - Daring Women
Misato Mochizuki, Jan van den Berg, Janine Brogt, New European Ensemble
- # kunstoverkunst
- # (her)story
- # (post)traditional
Tadayuki Minamoto
Ryoko Aoki (Oita, Japan, 1977) is een baanbrekende vrouwelijke performer in het traditionele Noh-theater, een veld dat historisch gezien gedomineerd wordt door mannelijke acteurs. Ze is een pionier in het samenvoegen van Noh – traditionele recitatie – met hedendaagse muziek, en inspireerde bijna 60 composities van gerenommeerde componisten zoals Peter Eötvös, Toshio Hosokawa, Stefano Gervasoni en José María Sánchez-Verdú.
Aoki trad op met ensembles en orkesten, waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest, het Orkest van de Maggio Musicale Fiorentino, het Spaanse Nationale Orkest en Koor (OCNE), het Ensemble Intercontemporain, het Ensemble Musikfabrik, het Remix Ensemble, het Munich Chamber Orchestra, het Arditti Quartet, het Quatour Diotima en het Hiroshima Symphony Orchestra.
Aoki maakte in 2013 haar debuut in het Teatro Real de Madrid in Wolfgang Rihms opera The Conquest of Mexico in de rol van Malinche, in een door Pierre Audi geregisseerde productie . Verder had ze de première van Toshio Hosokawa's Futari Shizuka (The Maiden from the Sea) met het Ensemble Intercontemporain in de Philharmonie de Paris, en Peter Eötvös' Secret Kiss met het Ensemble Musikfabrik in de Berliner Philharmonie. In oktober 2024 presenteerde ze Arnold Schönbergs Pelleas und Melisande op. 5 in een productie geregisseerd door Pierre Audi in het Concertgebouw Amsterdam.
Foto: Tadayuki Minamoto
Opleiding
Tokyo National University of Fine Art and Music, Bachelor en master muziek
University of London, PhD aan School of Oriental and African Studies over 'Women and Noh'