Ga naar de hoofdcontent

Sinds de wereldpremière op het Holland Festival in 2007 is Romeinse tragedies een ongekend succes. Ivo van Hoves revolutionaire toneelbewerking van drie Shakespearetragedies (Coriolanus, Julius Caesar en Antonius & Cleopatra) is terug in Amsterdam, in Koninklijk Theater Carré. Deze coproductie van Toneelgroep Amsterdam en Holland Festival is een sensationele multimediashow, waarin de achterkant van het politieke bedrijf in al zijn dubbelzinnigheid wordt getoond. Het publiek beweegt zich tussen de spelers en achter de schermen, kan eten en drinken op het toneel en via social media live commentaar leveren. Dit is uw laatste kans om dit meesterwerk te zien.

Tijdens het Holland Festival in juni 2007 ging Romeinse tragedies (coproductie met Holland Festival) in wereldpremière. Ivo van Hove ensceneerde drie stukken van Shakespeare - Coriolanus, Julius

Tijdens het Holland Festival in juni 2007 ging Romeinse tragedies (coproductie met Holland Festival) in wereldpremière. Ivo van Hove ensceneerde drie stukken van Shakespeare - Coriolanus, Julius

Caesar, Antonius & Cleopatra - als één doorlopende voorstelling over het politieke bedrijf in al zijn complexiteit. De voorstelling werd wereldwijd een succes. Na elf jaar is de voorstelling terug in het Holland Festival, waar hij voor het allerlaatst is te zien op een nieuwe locatie: de arena van Theater Carré. 

 

Met de drie Romeinse tragedies van Shakespeare wil Van Hove het politieke spel vanuit verschillende perspectieven bekijken. Van Hove: ‘Politiek is mensenwerk en houdt zich bezig met de maakbare wereld; samen probeert men greep te krijgen op een probleem en sturing te geven aan de loop der dingen. Een netwerk van meningen zet veranderingsprocessen in gang en werpt instituten omver, dit proces blijft voortdurend in beweging.’

 

Coriolanus speelt zich af tijdens de opkomst van de Romeinse Republiek. De titelheld weigert zich te neer te leggen bij de veranderde politieke constellatie. Hij trotseert het volk en zijn nieuwe vertegenwoordigers en wordt verbannen. Hij trekt uiteindelijk ten strijde tegen zijn moederstad Rome.

 

Julius Caesar verwerft zijn macht juist omdat hij de massa virtuoos weet te bespelen. Een aantal politici vreest de dictatuur en ruimt hem uit de weg om de democratie te redden, maar dan is het al te laat om het veranderde politieke klimaat te keren.

 

In Antonius & Cleopatra lopen wereldpolitiek en de passionele liefde tussen de Romein Antonius en de Egyptische Cleopatra door elkaar. Antonius’ verscheurdheid tussen publieke verantwoordelijkheid en de wil van het hart leidt tot een bloedbad. 

 

De Romeinse tragedies zijn Shakespeares meest politieke stukken. Anders dan zijn koningsdrama’s gaan ze niet over machtswellust, maar ligt het accent op de politieke mechanismen en de maatschappelijke context. Zonder vooringenomen standpunt beschrijft Shakespeare oorzaak en gevolg van politieke structuren in een veranderende samenleving. Drie maal wordt het slagen en falen van een politicus getoond, zijn idealen maar ook de persoonlijke drijfveren die meespelen.

 

In Van Hoves Romeinse tragedies bevindt het publiek zich midden in de politieke arena, waar de voorstelling non-stop gespeeld wordt. Men kan in- en uitlopen, van plaats veranderen en naar eigen goeddunken een pauze nemen in een ontmoetingsruimte op het toneel, waar ook drank en kleine gerechten verkrijgbaar zijn. De voorstelling wordt op monitors die op verschillende plekken in het theater hangen rechtstreeks uitgezonden. Het publiek kan zelf bepalen waar het naar kijkt en op welke personages het zich wil richten.

Lees minder

Credits

tekst William Shakespeare regie Ivo van Hove vertaling Tom Kleijn dramaturgie Alexander Schreuder, Bart Van den Eynde, Jan Peter Gerrits scenografie, licht Jan Versweyveld muziek Eric Sleichim video Tal Yarden kostuums Lies van Assche cast Alwin Pulinckx, Bart Slegers, Chris Nietvelt, Eelco Smits, Fred Goessens, Frieda Pittoors, Gijs Scholten van Aschat, Hans Kesting, Harm Duco Schut, Hélène Devos, Hugo Koolschijn, Janni Goslinga, Maria Kraakman, Marieke Heebink drums Bl!ndman musici Hannes Niewlaet, Ruben Cooman, Christiaan Saris, Yves Goemaere assistent regie Matthias Mooij assistent scenografie Ramón Huijbrechts assistent muziek Ief Spincemaille castingsadviezen Hans Kemna hoofd techniek & productie Wolf-Götz Schwörer productieleider Edith den Hamer kap & grime David Verswijveren productie toneelgroep Amsterdam coproductie Bl!ndman, Holland Festival, Kaaitheater, Muziektheater Transparant

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door