Ga naar de hoofdcontent

Meestal wordt muziek als laatste toegevoegd aan een film, maar vanavond is het andersom: twee filmmakers maakten een film bij bestaande composities, die live worden uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest en Cappella Amsterdam onder leiding van Karina Canellakis.


De Braziliaanse theater- en filmmaker Christiane Jatahy laat zich inspireren door de compositie Music In Common Time van de Amerikaanse componist Caroline Shaw. De Griekse beeldend kunstenaar en regisseur Evangelia Kranioti gebruikt Stravinky’s meesterwerk Le Sacre du printemps als basis. Beiden willen ons met hun beelden aan het denken zetten over misstanden in onze wereld.


Jatahy, associate artist van deze editie van het Holland Festival, maakt met materiaal uit haar enorme archief, gefilmd voor allerlei eerdere projecten op locaties over de hele wereld, een film bij Music in Common Time, een overrompelend werk voor koor en orkest van Caroline Shaw. De Braziliaanse theater- en filmmaker weet als geen ander een empathisch oog te richten op gemarginaliseerde groepen. Twee jaar geleden werd ze op de Biënnale van Venetië onderscheiden met een Gouden Leeuw voor haar hele oeuvre en werd ze geroemd als ‘een scherpe waarnemer van de gewelddadige wreedheid van onze wereld’. 


Ook Stravinsky roept maatschappelijke betrokkenheid op. De Griekse regisseur Evangelia Kranioti gebruikt de iconische Le Sacre du printemps – alleen muzikaal al een enorme belevenis, ook door de grote orkestbezetting – als vertrekpunt. Canellakis en ‘haar’ Radio Filharmonisch Orkest gooiden vorig jaar al hoge ogen met hun uitvoering van de Sacre. ‘Het RFO bezorgt je een kick met de accenten die alle ritmegevoel tarten en op je neerhagelen,’ schreef De Volkskrant toen. Kranioti's film is een schitterende symbolische bespiegeling op de extremen van de westerse beschaving en levert kritiek op zaken als moderniteit en kolonialisme. ‘De schoonheid van Kranioti's composities [met beelden van natuurkrachten en inheemse volkeren] verheft Stravinsky's muziek en leidt de geest van het publiek naar een ander niveau van waardering van Stravinsky's genie. De film concurreert niet met de muziek. Het is een lezing van Stravinsky's radicalisme die de grote schoonheid ervan viert.’ (Operawire).


'Ik zei ergens dat het niet genoeg is om de muziek te horen, maar dat je het ook moet zien’.

- Igor Stravinsky, Poetics of Music in the Form of Six Lessons 1939


Evangelia Kranioti's film is een nieuwe productie van Festival d’Aix-en-Provence, in coproductie met La Philharmonie de Paris.


Lees minder
  • Festival d'Aix-en-Provence 2023

    © Jean-Louis Fernandez

  • Festival d'Aix-en-Provence 2023

    © Jean-Louis Fernandez

  • Film Le Sacre du printemps regie Evangelia Kranioti Festival d'Aix-en-Provence 2023

    © Jean-Louis Fernandez

  • © Janiek Dam

  • © Janiek Dam

  • © Janiek Dam

Credits

compositie Caroline Shaw, Igor Stravinsky, Frank Ticheli koor Cappella Amsterdam koorleiding Daniel Reuss concept Christiane Jatahy regie Christiane Jatahy, Evangelia Kranioti camera Paulo Camacho montage Christiane Jatahy, Yann Dedet, Paulo Camacho licht ontwerp Thomas Walgrave productie-coördinator Henrique Mariano orkest Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Karina Canellakis lichtontwerp Wout Panis uitvoering Anisha, Welldona Mirifica, Lucilene Veloso, Gaby, Carmen Vibeke kostuums Marcelo Indio (Turma do Indio) samenwerking kostuums Evangelia Kranioti onderwater fotografie Geoff Coombs, Manuel Añó (prod Aqua) duikers Andrew Ryzebol, Doris Hovermann drone operator Flavio Agito assistent montage Minori Akimoto colour grading Angelos Matzios post-productie Studio M141 assistent postproductie Morgane Vautey, Iro Adrakta productie Tropical Underground uitvoerend producent Futur Antérieur - Aymeric Isnard

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door