Ga naar de hoofdcontent

Regisseur Toshiki Okada en componist Dai Fujikura ontwikkelen, ieder vanuit hun eigen discipline, voor het eerst samen een muziektheatervoorstelling. Samen met Klangforum Wien onderzoeken zij de mogelijkheid om gesproken taal en muziek als onafhankelijke en eigenzinnige spelers te laten verschijnen. 


In Metamorfose van een woonkamer delen zes Japanse acteurs en zeven muzikanten van Klangforum Wien aanvankelijk in harmonie het podium. Het verhaal gaat over een gezin dat uit huis gezet wordt. Dit probleem kan worden opgelost, maar al snel doemt er een andere catastrofe van ongekende omvang op. Beetje bij beetje smelten de muziek en de scenische handelingen samen, waardoor een geheel nieuwe ervaring ontstaat. Alle vormen van gesproken tekst, de hele mensgerichte wereld, lossen op in klanken. 


‘Om een nieuw soort muziektheater te ontwikkelen, sla ik de handen ineen met Dai Fujikura, een flexibele en avontuurlijke componist. We kijken hoe ver we kunnen gaan. Fujikura's muziek is heel krachtig. Het is alsof de muziek zelf, of misschien zelfs elk instrument, een acteur is.’ 

— Toshiki Okada 


‘Ik heb tot nu toe drie opera's geschreven, maar dit is de eerste keer dat ik een muziektheaterstuk schrijf. Sterker nog, ik weet niet eens of er al zoiets bestaat in de wereld. Het is in ieder geval niet hetzelfde als wat men gewoonlijk onder de term “muziektheater” verstaat.’ 

— Dai Fujikura 


PROGRAMMABOEK


Bij deze voorstelling organiseren we een rondleiding voor Governors, Hartsvrienden en Partners. Steun het Holland Festival en beleef meer!

'The music of Dai Fujikura is powerful and beautiful. In this production, I am striving to put together a theatrical work that will coexist with it. This will naturally turn out to be a piece of musical theater in an overwhelmingly new form.

I say “overwhelmingly new form,” because I think the shape of the relationship and balance between musical and physical expression will be overwhelmingly new.

This work that will soon be created juxtaposing music and theater on the basis of a new relationship and a new balance is bound to be something really awesome that can clearly not be encapsulated in the term “musical theater.” I am applying myself to its creation with this kind of audacious ambition.'

— Toshiki Okada 

 

'In this work, I aspired to the creation of musical theater in which music and theater would be on equal footing, together with Toshiki Okada. What does it mean for music and theater to be on equal footing? Thus far, I have often been asked to compose music for films by the film-making side, and have always been fired when the demo was finished, because they thought the music was too powerful. With Okada, in contrast, there was a perfect collaboration that was constantly peaceful, calm, and open.

After my experience of being fired from film jobs, I initially asked Okada if he thought that the music might be too powerful. He replied with words of encouragement, telling me that such a thing was absolutely impossible and to make music in the way I liked. I believe he wrote the text upon the repeated workshops we held, dozens of times, by Zoom. He would watch the performances of actors while listening to the music I had created at the studio, and make exclamations such as, “Oh, the music comes on like this. If so, the script and the direction…let’s try it this way!” In composing the music, I too strove to avoid exerting any kind of control over the acting. This is completely different from opera, in which music dominates the whole performance. But there is also a decisive difference from film music that is always in the position of being a servant to the screen.

I think we managed to discover a completely new kind of storytelling based on the fusion of the visual and aural senses. Our collaboration produced a new stage music and score. I am already eagerly looking forward to seeing what kind of chemical reaction will occur in the performance with the actors and musicians.'

— Dai Fujikura 


PROGRAMME BOOK

Lees minder
  • Dai Fujikura, muziek

    © Ayane Shindo

  • Toshiki Okada, regie, tekst

    © Kikuko Usuyama

  • © Nurith-Wagner-Strauss

  • © Nurith-Wagner-Strauss

  • © Nurith-Wagner-Strauss

  • © Nurith-Wagner-Strauss

  • © Nurith-Wagner-Strauss

  • © Nurith-Wagner-Strauss

Credits

tekst Toshiki Okada regie Toshiki Okada muziek Dai Fujikura muziek uitgevoerd door Klangforum Wien cast Izumi Aoyagi, Chieko Asakura, Wataru Omura, Mariko Kawasaki, Ayana Shiibashi, Makoto Yazawa geluid Aki Shiraishi, Koichi Ishimaru licht Masayoshi Takada (RYU) kostuum Kyoko Fujitani (FAIFAI) toneelbeeld dot architects dramaturgie Masahiko Yokobori technische leiding Daijiro Kawakami (Scale Laboratory) stage manager Chikage Yuyama regieassistent Marie Moriyama producent Megumi Mizuno (precog), Tamiko Ouki (precog) creatief advies Makiko Yamaguchi productieleiding Yuko Takeda vertaling (Engels) Aya Ogawa vertaling (Duits) Andreas Regelsberger grafisch ontwerp Mariko Okazaki (REFLECTA, Inc.) in opdracht van Wiener Festwochen productie Wiener Festwochen, chelfitsch coproductie KunstFestSpiele Herrenhausen, Holland Festival, Aichi Prefectural Art Theater planning en productieleiding precog co., LTD. uitvoerende producent Akane Nakamura hoofd administratie Yuri Saito administratieasistent Kumi Hiraoka projectassistent Ema Murakami met medewerking van office III’s, KAJIMOTO, CUBE Inc., nakagoo, Steep Slope Studio, YAMABUKI FACTORY, d&b audiotechnik GmbH & Co. KG met assistentie van The Saison Foundation met steun van Japan Foundation Work-In-Progress: premiere / coproductie Japan Foundation, chelfitsch

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door