Ga naar de hoofdcontent

De literaire verwantschap van de Londense regisseuse Deborah Warner en de gerenommeerde Ierse actrice Fiona Shaw wordt vaak beschreven als de meest vruchtbare en duurzame samenwerking in het theater van vandaag. Het duo maakt wereldwijd furore met hun weergaloze interpretaties van de dramatische literatuur en poëzie. Met Readings blazen beide vrouwen de buitengewone poëtische teksten van Engels schrijvende dichters als Yeats, Carrol, Dickinson en Beckett nieuw leven in. Ze volgen daarbij de Engelse traditie van openbare literaire lezingen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Shaw creëert in deze theatrale lezing een intieme en persoonlijke sfeer, die versterkt wordt door de muziek van Mel Mercier en het lichtontwerp van Jean Kalman.

Deborah Warner en Fiona Shaw

De literaire verwantschap van de Londense regisseuse Deborah Warner en de gerenommeerde Ierse actrice Fiona Shaw wordt vaak beschreven als de meest vruchtbare en duurzame samenwerking in het theater van vandaag. Het duo maakt wereldwijd furore met hun weergaloze interpretaties van de dramatische literatuur en poëzie. Met Readings blazen beide vrouwen de buitengewone poëtische teksten van Engelsschrijvende dichters als Yeats, Carrol, Dickinson en Beckett nieuw leven in. Ze volgen daarbij de Engelse traditie van openbare literaire lezingen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Shaw creëert in deze theatrale lezing een intieme en persoonlijke sfeer, die versterkt wordt door de muziek van Mel Mercier en de licht- en video-ontwerpen van Jean Kalman.

Readings

In 1993 ondergaat actrice Fiona Shaw onder de regie van Deborah Warner een metamorfose tot vernederde heldin en wreekster in Sophocles’ Electra, het meesterwerk van opperste gewelddadigheid. ‘Dat heeft mijn verhouding tot het theater veranderd, bekent de actrice. Ik ben niet langer een comédienne en begin nu de kracht van extreme emoties te begrijpen.’ Als de volbloed actrice die zij is, stort Fiona Shaw zich op haar rollen; ze verslindt en belichaamt haar personages tot op het gevaarlijke af. Londen is haar thuisbasis, en zij verdeelt haar tijd tussen de planken van het Royal National Theatre en die van de Royal Shakespeare Company. Meermalen werd zij onderscheiden met de Laurence Olivier Award voor de beste actrice en met de London Critic's Award, onder meer voor haar vertolkingen van Shakespeare, Ibsen en Laclos. Met verve meet zij zich met grote rollen uit de literatuur als Hedda Gabler, Richard II of Medea, en wanneer zij verschijnt, wordt het toneel gezuiverd van alle gemakzuchtige conventies en baant het razende leven zich een weg.

Deborah Warner en Fiona Shaw tornen onophoudelijk aan de traditionele benadering van het spel, de vertelling, de personages en de scenische ruimte. In het Théâtre National de Chaillot vertolkte Fiona Shaw Medea van Euripides en The PowerBook van Jeanette Winterson. In het Barbican in Londen en vervolgens in Chaillot regisseerde Deborah Warner in het voorjaar van 2005 Julius Caesar van Shakespeare, waarin Fiona Shaw sinds de Londense première als Portia optreedt. Sinds het eind van de jaren ‘90 geeft Fiona Shaw – steeds onder regie van Deborah Warner – gestalte aan het lange gedicht van T.S. Eliot, The Waste Land (Het barre land) in ‘een verzameling geschonden beelden’ die zij met een uitzonderlijke gevoeligheid belichaamt. Opnieuw maken de actrice en haar mentrix ons nu deelgenoot van deze intieme en persoonlijke sfeer: met Readings brengen zij samen een theater van emoties, geboren uit de liefde voor hun favoriete ‘readings’ uit de literatuur Pierre Notte

Credits

tekst en poëzie W.B. Yeats, William Shakespeare, Emily Dickinson, T.S. Eliot, Lewis Carroll, Anton Tsjechov regie Deborah Warner toneelbeeld Jean Kalman licht Jean Kalman muziek Mel Mercier uitvoering Fiona Shaw coproductie Peak Performances Montclair State University (NJ-USA), Fitzroy (UK), Théâtre National de Chaillot (Parijs) productie Théâtre National de Chaillot co-realisatie Romaeuropa Festival 2006, Teatro Sala Umberto met steun van British Council