Ga naar de hoofdcontent

Uit liefde voor de mensheid stal de mythische Prometheus het vuur van de goden en bracht het naar de mens. Choreografen Remi Wörtmeyer, Wubkje Kuindersma en Ernst Meisner maken voor The Prometheus Project ieder een solo rondom verschillende aspecten van deze mythe, op pianomuziek van Ludwig Van Beethoven. Ter gelegenheid van de 250ste geboortedag van Beethoven zouden de drie choreografen oorspronkelijk de krachten bundelen voor het Beethoven-ballet Die Geschöpfe der Prometheus. Nu de spelregels in de podiumkunsten veranderd zijn, is ook het programma aangepast. De choreografen maken ieder een solo rondom de mythe van Prometheus, op verschillende delen van Beethovens 32 variaties in c-mineur voor piano. Remi Wörtmeyer: Prometheus’s Vlam In zijn solo voor danseres Erica Horwood concentreert Remi Wörtmeyer zich op het vuur. Hij licht twee kanten van het element uit: enerzijds warmte en menselijke geborgenheid, anderzijds een vernietigende kracht. Voor dit proces laat hij zich inspireren door Mary Shelley’s roman Frankenstein, dat gebaseerd is op de mythe van Prometheus. Wubkje Kuindersma: Prometheus Voor haar solo laat de Nederlandse choreografe Wubkje Kuindersma zich inspireren door het innerlijke vuur dat wij als mensen in ons dragen. De solo wordt gedanst door Timothy van Poucke. Ernst Meisner: Adelaar Prometheus wordt door de goden zwaar gestraft voor het stelen van het vuur. Vastgeketend aan een rots wordt hij dagelijks bezocht door een adelaar, die zijn lever opeet. ‘s Nachts groeit zijn lever opnieuw aan, waarna het proces zich herhaalt. In zijn solo voor Sem Sjouke vertrekt Ernst Meisner vanuit het gegeven van deze adelaar.

De Russische choreograaf George Balanchine zei ooit: ‘Aan Beethoven kan de danskunst zich maar beter niet wagen, zijn muziek valt niet te choreograferen.’ Inmiddels hebben heel wat

De Russische choreograaf George Balanchine zei ooit: ‘Aan Beethoven kan de danskunst zich maar beter niet wagen, zijn muziek valt niet te choreograferen.’ Inmiddels hebben heel wat

choreografen bewezen dat dit, hoewel niet eenvoudig, toch wel degelijk mogelijk is. Dit jaar, waarin we de 250ste geboortedag van de componist vieren, danst Het Nationale Ballet twee meesterwerken en een nieuwe creatie op muziek van Ludwig van Beethoven.

 

Wubkje Kuindersma, Ernst Meisner en Remi Wörtmeyer

Beethoven schreef tijdens zijn leven één ballet, Die Geschöpfe des Prometheus, een allegorisch handelingsballet dat hij in 1801 componeerde in opdracht van het Weense Keizerlijke Hof. De muziek was een succes, maar van de choreografie is behalve een korte synopsis – over Prometheus die het vuur van de goden steelt om dat aan twee menselijke gestalten te geven – niets bewaard gebleven. In Beethoven presenteert Het Nationale Ballet de wereldpremière van een nieuwe, meer abstracte vertaling van Die Geschöpfe des Prometheus, gecreëerd door drie jonge choreografen van naam: Wubkje Kuindersma, Ernst Meisner en Remi Wörtmeyer. Ieder van hen zal een deel van Beethovens ballet voor zijn rekening nemen.

Lees minder

Credits

pianist Michael Mouratch licht Bert Dalhuysen film Altin Kaftira danser Timothy van Poucke, Erica Horwood, Sem Sjouke choreografie Ernst Meisner, Wubkje Kuindersma, Remi Wörtmeyer muziek Ludwig van Beethoven kostuums & make-up Ernst Meisner, Wubkje Kuindersma ism. Kostuumatelier Het Nationale Ballet, Kostuumatelier Het Nationale Ballet, Tatyana van Walsum, Wubkje Kuindersma

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door