Ga naar de hoofdcontent

Na zijn sleutelwerk Fragmente - Stille, An Diotima (1980) voor strijkkwartet stonden de compositorische bezigheden van Luigi Nono voornamelijk in het teken van zijn magnum opus Prometeo. Het klassieke thema van de Griekse halfgod Prometheus, die het vuur van de goden stal en daarvoor zwaar moest boeten, de zeer grote solistenbezetting en de verregaande experimenten met de ruimte (voor de première van dit werk werd zelfs een speciale 'Holzwanne' gebouwd, een houten badkuip in de vorm van een luit) suggereren dat we hier met een theatraal werk te maken hebben. Maar is het wel muziektheater? Er is tenslotte geen toneel, er zijn geen coulissen, geen kostuums. Prometeo is dan ook een experiment met de kracht van muziek, in de vorm van een muzikaal drama: een tragedie van het horen ('Tragedia dell'ascol­to'). Dit werk, dat een nieuw beginpunt in Nono's oeuvre betekende, kwam tot stand in samenwerking met de filosoof Massimo Cacciari, die de tekst samenstelde, de architect Renzo Piano en de schilder Emilio Vedova. Want een componist, aldus Nono, 'moet weten wat er in de andere kunsten, kortom: in de wereld, te halen is'.

Credits

muziek Luigi Nono uitvoering Radio Kamerorkest, Nederlands Kamerkoor dirigenten lngo Metzmacher, Peter Rundel artistieke coördinatie André Richard instudering Huub Kerstens tenor Robert Coupe alt Helena Rasker, Kathrin Pfeiffer sopraan Elena Vink, Sarah Leonard altviool Zoltan Benyacs fluiten Roberto Fabbriciani cello Dimitri Ferschtman contrabas Thom de Ligt tuba Tjeerd Oostendorp klarinetten Harry Sparnaay spreekstem Evelyne Didi, Mathias Jung electronische realisatie Experimentalstudio des SWR coproductie NOS-Radio, Holland Festival met steun van Prins Bernhard Fonds, het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties eervol patroon van het concert Association Européenne des Festivals