Een opmerkelijk duo tekent voor de uitvoering van Debussy’s opera Pelléas et Mélisande de succesvolle Britse dirigent Simon Rattle en de controversiële Amerikaanse regisseur Peter Sellars. Sellars, in het Holland Festival van 1988 present met regies van Ajax en John Adams opera Nixon in China, maakte al zo’n honderd, veelal spraakmakende produkties, waaronder televisieregistraties van drie Mozart-opera’s. Zijn actualisering van deze drama’s en de videoclipachtige enscenering verdeelden ook het Nederlandse publiek in twee kampen. Des te interessanter zal het zijn te zien hoe Sellars een sobere en ingetogen opera als Pelléas et Mélisande benadert.
data
di 1 juni 1993 02:00
vr 4 juni 1993 02:00
di 8 juni 1993 02:00
vr 11 juni 1993 02:00
zo 13 juni 1993 02:00
wo 16 juni 1993 02:00
vr 18 juni 1993 02:00
zo 20 juni 1993 02:00
wo 23 juni 1993 02:00
informatie
-
Duur voorstelling niet bekend
Pelléas et Mélisande is het muzikale meesterwerk van de stroming van het symbolisme, die eind vorige eeuw in Frankrijk haar hoogtepunt bereikte. Claude Debussy (1862-1918) voltooide zijn enige opera, naar een libretto van de symbolistische schrijver Maurice Maeterlinck, in 1902. Het verhaal speelt in een onbestemde tijd in het rijk van koning Arkel. Diens kleinzoon, Golaud, treft bij een bron prinses Mélisande aan. Hij neemt haar mee naar huis en huwt haar. Maar Mélisande en Golauds Halfbroer Pelléas worden verliefd op elkaar. Als golaud hen samen betrapt, doodt hij Pelléas. De prinses weet te ontkomen, maar sterft later in haar kraambed. Voor dit op Wagners Tristan und Isolde lijkende, vrijwel actieloze verhaal over liefde, jaloezie en wraak vond Debussy uitdrukkingsvormen die het operagenre nieuwe impulsen gaven en het wegvoerden van de door Wagner gedomineerde traditie.Opvallend is het declamatie-achtige gebruik van stemmen, waardoor vrijwel ieder woord verstaanbaar is. Een belangrijke rol is weggelegd voor het orkest, dat de onuitgesproken gevoelens van de personages in een rijk kleurenpalet tot uitdrukking brengt.