Ga naar de hoofdcontent

Het werk wordt gezien als een absoluut hoogtepunt in de operageschiedenis. Pelléas et Mélisande, met zijn dromerige, onheilszwangere sfeer, is de enige opera die Claude Debussy voltooide. De muziek is een spiegel van de sterk beeldende en fijngevoelige taal van het libretto van Maurice Maeterlinck, dat verhaalt over de wrange driehoeksverhouding tussen de halfbroers Golaud en Pelléas en het meisje Mélisande. Zoals in zoveel sprookjes loopt het ook hier niet goed af. De muziek wordt uitgevoerd door het Koninklijk Concertgebouworkest. De titelrollen zijn voor de jonge sterzangers Paul Appleby en Elena Tsallagova. De regie is in handen van de Fransman Olivier Py, die eerder op het Holland Festival te zien was met Benjamin Brittens muziekdrama Curlew River.

Credits

muziek Claude Debussy libretto Maurice Maeterlinck dirigent Stéphane Denève regie Olivier Py decor, kostuums Pierre-André Weitz licht Bertrand Killy assistent-dirigent Aldert Vermeulen assistent-regisseur Clément Debras, Meisje Hummel, Barbara Poll assistent-decorontwerper Pierre Lebon assistent-kostuumontwerper Mathieu Crescence repetitoren Ernst Munneke, Jan-Paul Grijpink taalcoach Nathalie Dang productieleider Liesbeth Kruyt voorstellingsleiding Merel Francissen repetitiecoördinatie Ruud Burgering editie Durand Editions Musicales cast Paul Appleby (Pelléas, petit-fils d’Arkel), Brian Mulligan (Golaud, petit-fils d’Arkel), Peter Rose (Arkel, roi d’Allemonde), Tölzer Knabenchor (Le Petit Yniold), Elena Tsallagova (Mélisande), Katia Ledoux (Geneviève, mère de Pelléas et Golaud), Frederik Bergman (Een herder), NN (Een dokter) orkest Koninklijk Concertgebouworkest koor Koor van De Nationale Opera instudering Ching-Lien Wu productie De Nationale Opera met steun van Brook Foundation