Ga naar de hoofdcontent

De relatie tussen tijger en mens is gecompliceerd. Ooit werden ze beschouwd als verwanten en dragers van voorouderlijke geesten, maar sinds de tijd van het kolonialisme heeft de mens de tijger nagenoeg uitgeroeid. Desondanks leven tijgers meer dan ooit voort als mythe en metafoor in de publieke verbeelding. Met een zinderend filmduet weeft de Singaporese kunstenaar en filmmaker Ho Tzu Nyen geschiedenis, ecologie en mythologie door elkaar in zijn theatrale installatie One or Several Tigers. Animisme en animatie vloeien samen als een Maleisische tijger en een kolonist op twee schermen een duet zingen waarin miljoenen jaren geschiedenis voorbijkomen. Oude en moderne filmtechnieken vloeien samen in een reconstructie van de vele metamorfosen die tijgers, mensen en weertijgers (mensen die in tijgers kunnen veranderen) ondergaan hebben.

In de theatrale installatie One or Several Tigers stapt de bezoeker een droomwereld binnen waar hij de Tijger en de Landmeter ontmoet. Het zijn figuren die afkomstig zijn van een historische

In de theatrale installatie One or Several Tigers stapt de bezoeker een droomwereld binnen waar hij de Tijger en de Landmeter ontmoet. Het zijn figuren die afkomstig zijn van een historische

prent uit 1865, getiteld Unterbrochene Straßenmessung auf Singapore (‘Onderbroken Wegmeting in Singapore’) van de Duitse illustrator Heinrich Leutemann. De prent toont George Coleman die in de jaren dertig van de negentiende eeuw de eerste hoofdopzichter van de Britse Publieke Werken in Maleisië was. Samen met een groep gevangenen, dwangarbeiders, wordt Coleman aangevallen door een tijger. Het is een beeld dat als allegorie van de koloniale geschiedenis beschouwd kan worden: aan de ene kant de ‘wildernis’, die ontsloten door de moderne techniek, en daartegenover de woeste tijger, die zich verzet en in de aanval gaat. 

 

De geschiedenis van de tijger in de Maleisische wereld is een terugkerend onderwerp in het onderzoek dat de Singaporese kunstenaar Ho Tzu Nyen naar de Zuidoost-Aziatische geschiedenis doet. Zijn Critical Dictionary of Southeast Asia vormt een atlas van motieven die met elkaar verwant zijn in deze veelvormige regio. In de afgelopen jaren heeft hij de veelgeprezen multimediale productie Ten Thousand Tigers, een aantal videowerken, installaties en teksten gemaakt en gaf hij lezingen. One or Several Tigers (2017) vormt de synthese van deze verschillende projecten. 

 

In de Maleisische kosmologie zijn mensen en tijgers altijd nauw verbonden geweest; sommige tijgers kunnen veranderen in een mens en er zijn mensen, zoals sjamanen, die zichzelf in tijgers kunnen transformeren. One or Several Tigers gaat over zowel de oude mythologie van de weertijger, het wezen dat communiceert met de wereld van de voorouders en geesten, als over de uitroeiing van de tijger tijdens de koloniale periode. In de twintigste eeuw gaat het niet meer om de transformatie tussen tijger en mens, maar bestaat de tijger vooral in het rijk van de taal, als metafoor. Zo wordt de Japanse generaal Tomoyuki Yamashita, die in 1942 de Britten versloeg, de ‘Tijger van Maleisië’ genoemd en werd de tijger geassocieerd met het communisme in Malaya. 

 

Op twee schermen laat Ho Tzu Nyen in One or Several Tigers een computergeanimeerde landmeter en een tijger een duet zingen, waarin een miljoen jaar gezamenlijke geschiedenis voorbijkomt. Ho gebruikt oude en hedendaagse filmische technieken om zijn verhaal in een hypnotiserende sequentie samen te ballen, zoals schaduwpoppenspel, video, 3D-scans, motioncapture en animatie. One or Several Tigers is daarmee ook een reflectie op beeldtechnologieën en de geschiedenis van filmische animatie. De figuren uit de prent zijn digitale karakters geworden, die in de ruimte geprojecteerd zijn. Als hemellichamen draaien ze om elkaar heen, terwijl ze langzaam in elkaar overgaan en de grenzen tussen mens en dier, rede en magie, geschiedenis en folklore vervagen. Animisme en de verzwegen geschiedenis van Maleisië kerven zich door middel van animatie op het netvlies en veroveren zo een plek in het collectieve geheugen.

Lees minder

Credits

regie Ho Tzu Nyen script Ho Tzu Nyen montage Ho Tzu Nyen compositing Ho Tzu Nyen, Vividthree Productions 3D scan Vividthree Productions 2D-animatie Vividthree Productions 3D-animatie Vividthree Productions, Mimic Productions 3D modellering Mimic Productions project management Stephanie Goh productie Fran Borgia cinematografie Amandi Wong cast Mia Md Rasel, Md Mohosin, Hassand Khayrul, Chandra Roy Liton, Kathirvel Raja Kumar, Palamppan Kannan, Govindarasu Karuppaiah, Kuppan Ayyanar gebaseerd op 2 or 3 Tigers (2015) Republic of Korea + Timelines (2017) in opdracht van Asia Culture Centre Creation, Institute of Asian Culture D..., Haus der Kulturen der Welt, National Gallery Singapore muziek Vindicatrix zang Vindicatrix uitvoering motioncapture Vindicatrix co-design installatie Andy Lim licht Andy Lim show control programming Yap Seok Hui geluid Jeffrey Yue klankregie Jeffrey Yue mix Jeffrey Yue schaduwpoppenspel Hadi Sukirno technische coordinatie Steve Kwek, Jed Lim tour productie Tzu + ARTFACTORY met steun van National Arts Council (Singapore), Singapore International Foundation, Ministry of Culture, Sports and Tourism, Office for the Hub City of Asian Culture, Republic of Korea + Timelines (2017) met dank aan Anselm Franke, Kim Hyunjin, Bernd Scherer, Heidi Ballet Kevin Chua, Robert Wessing, Peter Boomgaard, Frie Leysen, Kim Seonghee, Nina Miall, Shabbir Hussain Mustafa, Charimaine Toh, Eugene Tan Max-Philip Aschenbrenner, Hiromi Maruoka, Tomoyuki Arai

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door