Ga naar de hoofdcontent

‘One is meesterlijk...een wonderbaarlijk poëtisch stuk.. .Je moet erbij zijn geweest om het te geloven.’, aldus het Parool. In de kameropera One smelten livezang, geluidsband en videobeelden samen tot één muziekdramatisch geheel. Een verwarde vrouw gaat op zoek naar zichzelf, en treedt daarbij in dialoog met haar alter ego op video. Michel van der Aa maakte zich voor One ook het filmvak eigen, en tekende zelf voor libretto, muziek, band en beelden. Het resultaat – een kameropera die juist door de multidisciplinaire interactie zo aangrijpend en poëtisch is – stelt uiterste grenzen aan het inlevingsvermogen van de uitvoerende. Van der Aa componeerde One met de onalledaagse vocale capaciteiten van sopraan Barbara Hannigan in gedachten; zij zong 25 opvoeringen van de opera in elf landen. Na die internationale succestournee staat One nu voor het laatst in Amsterdam.

Vijf bejaarde vrouwen vertellen een essentieel verhaal uit hun leven. In elk van deze verhalen speelt de protagonist van de opera een prominente rol. Langzaamaan wordt de relatie tussen haar en de vrouwen uit de doeken gedaan. Zo ontvouwt zich een ontroerend portret van een vrouw die haar eigen identiteit volledig is kwijt geraakt.

One ging in januari 2003 in Amsterdam in première en werd gespeeld op festivals in Zagreb, St. Petersburg, Berlijn, Parijs, Warschau, Krakau, Oslo en Boedapest. In 2004 werd One door muziekuitgeverij Boosey & Hawkes uitgebracht.