Castellucci maakt intens beeldend theater dat nog lang op het netvlies nabrandt.
De Italiaanse theatermaker Romeo Castellucci en de artistieke staf van het Holland Festival in goed overleg besloten de oorspronkelijk geprogrammeerde voorstelling The Minister’s Black Veil niet te presenteren in het festival en te vervangen door de voorstelling On the Concept of the Face, Regarding the Son of God. De reden hiervan is dat Romeo Castellucci met zijn gezelschap Socìetas Raffaello Sanzio concludeerde dat de voorstelling niet het gewenste artistieke en technische niveau zal bereiken voor de première in het Holland Festival.
De voorstelling On the Concept of the Face, Regarding the Son of God is het eerste deel van een tweeluik, waarvan The Minister´s Black Veil het tweede deel vormt. In On the Concept… wendt Castellucci zich tot een icoon van de geschiedenis van de mensheid. In deze voorstelling is een schilderij van Jezus uit de renaissancistische schilderkunst prominent aanwezig. Het schilderij biedt het publiek een ‘Ecce Homo’-ervaring. Net als in de traditie van de schilderkunst uit die tijd, kijkt Christus in de ogen van de toeschouwer met als effect een dramatische betrokkenheid, een ondervraging. In deze opzettelijke verwarring van blikken die elkaar kruisen en ontmoeten, wordt het gezicht van Jezus het portret van de mens, van een man, of van de toeschouwer zelf. On the Concept of the Face, Regarding the Son of God is een voorstelling met enkele fundamentele ideeën van de Sociétas: religie niet als mystieke of theologische manifestatie, maar als een deel van de voorraad primaire beelden en gebruiken waar theater uit put.
data
vr 10 juni 2011 22:00
za 11 juni 2011 22:00
zo 12 juni 2011 22:00
informatie
-
Duur voorstelling niet bekend
De Italiaanse kunstenaar en regisseur Romeo Castellucci (1960) maakt zeer beeldend theater dat doordrenkt is van symboliek en zich bezighoudt met de paradoxen van godsdienst, seks, kunst en de dood. Castelluci studeerde aan de kunstacademie van Bologna in de richtingen scenografie en schilderkunst. Deze beeldende kunstachtergrond komt duidelijk terug in zijn sterk visuele voorstellingen. Het werk van Castellucci wordt daarnaast vaak gekenmerkt door de filosofisch geïnspireerde concepten waarin hij op zoek gaat naar de ‘poëzie van de wreedheid’. In 1981 heeft hij samen met zijn zus Claudia, zijn vrouw de toneelschrijfster Chiara Guidi, en haar broer Paolo het theatergezelschap Socìetas Raffaello Sanzio opgericht in Cesena. De naam van het gezelschap verwijst naar de beroemde Italiaanse kunstschilder Rafaël (1483-1520). Voor de visuele en akoestische rijkdom van zijn creaties maakt het gezelschap zowel gebruik van bestaande ambachtelijke technieken als van nieuwe technologieën.
In de jaren negentig maakte Castellucci voorstellingen op basis van epische teksten als Gilgamesh (1990) en de Oresteia (1997) en klassieke stukken als Hamlet (1992) en het op Shakespeare geïnspireerde Giulio Cesare (1997, Holland Festival 1998). Vervolgens begon Castellucci aan de drie jaar durende theatercyclus Tragedia Endogonidia, waarvan de elf delen het licht zagen in tien verschillende Europese steden. In 2008 kwam Soietas Raffaello Sanzio met een trilogie naar aanleiding van Dante’s La Divina Commedia, een radicaal stuk dat diepe indruk maakte op pers en publiek.