Ga naar de hoofdcontent

Hans van Manen heeft zelf eens gezegd aan de ene kant uit te zijn op een esthetisch resultaat, terwijl hij zijn choreografieën aan de andere kant ook iets  groezeligs, morsigs wil geven. 'Een geile ondertoon. Recht-toe-recht-aan geil is niet interessant. In Portrait is sprake van een vrouw die buitengewoon erotisch is, maar daar niet mee te koop loopt.' Van Manen maakte Portrait in 1983 geïnspireerd op danseres Pauline  Daniëls. Onder het motto 'de kleur van de beweging en de beweging van de kleur' presenteerde choreografe en danseres Karin Post vorig jaar de manifestatie True Colour. Vier choreografen maakten op basis van het werk van computerkunstenaar  Peter Struycken en de muziek van Steve Martland en Harry de Wit een choreografie. Eén van die choreografen was Hans van Manen. In zijn bijdrage, Theme, laat hij twee dansers bewegen in een smalle rechthoek van licht.

Het derde onderdeel in dit programma is Evergreens van Nederlands Dans Theater 3. Deze groep werd vorig jaar opgericht voor oudere dansers die, ondanks hun afnemende fysieke mogelijkheden, artistiek op hun hoogtepunt zitten. Tijdens het eerste optreden van deze groep, in het afgelopen Holland Dance Festival, bleek Hans van Manen voor Gérard Lemaitre en Sabine Kupferberg een ballet te hebben gemaakt dat  zelfs onmogelijk door jongere dansers gedanst had kunnen worden. Alleen dansers met een dusdanig gerijpte theaterpersoonlijkheid zijn in staat elke beweging zo'n lading te geven. Een van de passages waarin dit wel het meest treffend aan de dag treedt, is de solo waarin Sabine Kupferberg Van Manens variant van De stervende zwaan ten  beste geeft.

Na de pauze is Van Manen 'on screen' aan de beurt. Henk van Dijk, die sinds jaar en dag Hans van Manens werk op video vastlegt, kreeg van De Meervaart de opdracht een  documentaire te maken die speciaal geschikt is voor vertoning in het theater. Hij laat Hans van Manen aan het woord over zichzelf en over zijn werk, en toont dansfragmenten uit Van Manens totale oeuvre.

Credits

choreografie Hans van Manen toneelbeeld Peter Struycken piano Robert Greuter volglicht Henk van Dijk decor Hans van Manen, Keso Dekker kostuums Keso Dekker muziek Harry de Wit, Erik Satie, Camille Saint-Saëns, Julien Peyronnin, Heitor Villa-Lobos licht Joop Caboort, Hans van Manen dans Karin Post, Pauline Daniëls, Sabine Kupferberg, Evergreens, Michael Beards, Gérard Lemaitre samenstelling Henk van Dijk onderdeel van Van Manen Plus manifestatie coproductie De Meervaart, Nederlands Instituut voor de Dans, Holland Festival