Ga naar de hoofdcontent

Met Octavia E. Butler’s Parable of the Sower maken de Amerikaanse componisten en muzikanten Toshi Reagon en Bernice Johnson Reagon post-apocalyptisch muziektheater, dat tweehonderd jaar zwarte muziek omvat. Het stuk is gebaseerd op de sciencefiction-romans van Octavia Butler. Een jonge vrouw ontvlucht een buitenwijk van Los Angeles die onleefbaar is geworden; ongebreidelde privatisering, inkomensongelijkheid en klimaatverandering hebben geleid tot escalerend geweld. Terwijl ze door een uitgedroogd Amerikaans landschap reist, plant ze de zaadjes voor een nieuw geloof. Octavia E. Butler’s Parable of the Sower mengt elementen van sciencefiction en Afrikaans-Amerikaans spiritualisme en ontstijgt elk genre: het is actueel muziektheater over etniciteit, gender en de toekomst van de mensheid.

Bernice Johnson Reagon (1942) en Toshi Reagon (1964), moeder en dochter, maken hun debuut op het Holland Festival met Octavia E. Butler's Parable of the Sower. Deze post-apocalyptische

Bernice Johnson Reagon (1942) en Toshi Reagon (1964), moeder en dochter, maken hun debuut op het Holland Festival met Octavia E. Butler's Parable of the Sower. Deze post-apocalyptische

muziektheatervoorstelling is gebaseerd op twee invloedrijke sci-fi-romans van de bekroonde Amerikaanse schrijver Octavia E. Butler (1947-2006) en vermengt science fiction met Afrikaans-Amerikaanse spiritualiteit en thema’s als gender, ras en de toekomst van de menselijke beschaving. De voorstelling is een actueel sociaal commentaar op Donald Trumps Amerika. 

 

De twee romans (Parable of the Sower en Parable of the Talents) stammen uit de jaren negentig van de vorige eeuw, maar hebben een opvallend profetisch gehalte. De plaats van handeling is de metropool Los Angeles, anno 2024. Radicale klimaatveranderingen en een gebrek aan drinkwater bedreigen het leven op aarde. In deze Mad Max-achtige wereld zijn de maatschappij en economie volledig ingestort. De bevolking is op zichzelf aangewezen en leeft met de constante dreiging van moorddadige, nomadische roofbendes. Zwaarbewapende privélegertjes beschermen uitsluitend de belangen van grote bedrijven, terwijl de steenrijke elite de wanorde is ontvlucht en zich heeft teruggetrokken in ommuurde enclaves. In deze gewelddadige chaos komt een charismatische rechts-radicale politicus bovendrijven, een religieuze fanaticus die belooft om Amerika weer ‘great’ te maken. Een jonge vrouw, Lauren Oya Olamina, ontsnapt ternauwernood aan de moordpartijen van de rondtrekkende bendes. Ze ontdekt dat ze hyperempathisch is, oftewel: dat ze zich volledig kan verplaatsen in andermans pijn en emoties, of ze dit nu wil of niet. Met een handjevol overlevenden en geestverwanten vormt ze een kleine gemeenschap en ontwikkelt ze een nieuwe levenshouding en ethiek, genaamd Earthseed. Zo ontdekt ze de lotsbestemming van de mensheid: om de aarde te verlaten en het leven voort te zetten op andere planeten. De laatste stap naar menselijke volwassenheid. 

 

Butlers werk heeft een grote invloed gehad op de Afrikaans-Amerikaanse cultuur, mede dankzij de krachtige, zwarte, vrouwelijke hoofdfiguur. Ook Toshi Reagon verslond als tiener haar romans. Ruim tien jaar geleden besloten moeder en dochter om een eigen draai te geven aan Butlers iconische verhaal. Het resultaat is een theatrale cyclus van dertig liederen, geworteld in tweehonderd jaar zwarte muziek uit de Afrikaans-Amerikaanse cultuur en verrijkt met soul, funk, punk, blues, folk en zelfs een vleugje elektronische dancemuziek. Octavia E. Butler's Parable of the Sower wordt gespeeld door Toshi Reagon (zang/gitaar), een cast van veertien performers en een band van vijf muzikanten.  

 

De Reagons hebben een lange staat van dienst als sociaal-geëngageerde muzikanten. Bernice Johnson Reagon richtte in de jaren 1960 de strijdbare zanggroep Freedom Singers op, was nauw betrokken bij de Amerikaanse Civil Rights Movement, en leverde dertig jaar lang met haar activistische acapellagroep Sweet Honey in the Rock een bijdrage aan de Afrikaans-Amerikaanse culturele geschiedenis en bewustwording. Toshi Reagon ontwikkelde zich als muzikale duizendpoot en toerde met haar band BIGLovely over de hele de wereld. Daarnaast profileert ze zich als voorvechter voor de rechten van de LBTQ-gemeenschap in een steeds meer gepolariseerd Amerika. Eerder werkten moeder en dochter samen aan de opera’s The Temptation of St. Anthony (2003) en Zinnias -The Life of Clementine Hunter (2013), beide geregisseerd door Robert Wilson. 

 

De titel van de voorstelling verwijst naar de Parabel van de Zaaier uit het Nieuwe Testament (Mattheüs 13:1-9), waarin Jezus in een gesprek met zijn discipelen de verspreiding van het evangelie vergelijkt met zaaien – alleen als de aarde vrij en vruchtbaar is, kan de boodschap volledig ontkiemen. Octavia E. Butler's Parable of the Sower ging november 2017 in première in The Arts Center at NYU Abu Dhabi en is tijdens het Holland Festival voor het eerst in Nederland te zien.

Lees minder

Credits

gebaseerd op werk van Octavia E. Butler creatie Toshi Reagon, Bernice Johnson Reagon muziek Toshi Reagon, Bernice Johnson Reagon liedteksten Toshi Reagon, Bernice Johnson Reagon regie Eric Ting muzikale leiding Toshi Reagon tour leiding Logan Vaughn choreografie Millicent Johnnie toneelbeeld Arnulfo Maldonado kostuums Dede M. Ayite licht Christopher Kuhl kunstinstallatie Abigail Deville cast Tariq Al-Sabir, Afi Bijou, Heather Christian, Curtiss Cook Jr, Tomas Cruz, Carla Duren, Toussaint Jeanlouis, Morley Kamen, Karma Mayet, Josette Newsam-Marchak, Diana Oh, Toshi Reagon, Shayna Small, Jason Charles Walker, Helga Davis orkest Bobby Burke, Fred Cash Jr, Juliette Jones, Malcolm Parson, Adam Widoff productieleiding Davison Scandrett productie stage management Dee Dee Katchen associate producer Alyssa Simmons consultant Shanta Take audio systems John Kemp productie Wise Reagon Arts LLC, Meiyin Wang in opdracht van The Public Theater co-commissie The Arts Center at NYU Abu Dhabi fonds New England Foundation for the Arts’ National Theater Project hoofdfonds The Andrew W. Mellon Foundation met steun van The Public Theater residentie Baryshnikov Arts Center aanvullende steun Apollo’s Salon Series Program sponsor Cal Shakes

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door