Met haar onmiskenbaar eigen ('Bauschiaanse') stempel heeft zij de afgelopen decennia het danstheater tot ver over de Duitse grenzen wezenlijk beïnvloed.
data
di 27 juni 1995 02:00
wo 28 juni 1995 02:00
do 29 juni 1995 02:00
informatie
-
Duur voorstelling niet bekend
Nelken riep bij de première in 1982 uiteenlopende reacties op. Voor sommigen was het Bausch' oppervlakkigste werk tot dan toe ('zij lijkt zich voor het eerst niet tegen haar publiek te verzetten, maar ermee aan te willen pappen', aldus de Duitse criticus Jochen Schmidt).
Anderen beschouwden het als een iets 'lichter' stuk dat echter wel degelijk trouw bleef aan Bausch' stijl en (met achtduizend kunst-anjers op de bühne) een aantal thema's van voorgaande stukken oppakt en de herinneringen aan de kindertijd van 1980 - in Stück von Pina Bausch en het doodsverlangen van Arien combineert met het optimistische levensgevoel van Walzer. Maar het bevat ook elementen (veel heftige, zij het gestileerde knokpartijen; 'paspoortcontroles'; blaffende politiehonden) die associaties oproepen met onderdrukking en geweld.