Ga naar de hoofdcontent

Vrije bewerking van Opfergang (1944) van Veit Harlan. Met gebruikmaking van motieven van Baudelaires’ Les Fleur du Mal schetst Schlingensief het verhaal van een adellijke familie, en reduceert de tragikomedie tot het niveau van een dagelijkse soap.

Zo gevierd als theatermaker Christoph Schlingensief was, zo veel weerstand ondervond hij in zijn filmcarrière. Toch heeft hij tussen grofweg 1983 en 1995 bijna ieder jaar een film gedraaid, en tot op het laatst benadrukte hij dat hij in de eerste plaats filmmaker was. Zijn filmwerk wordt in hoge mate gekenmerkt door anarchie, een spontane manier van acteren die losjes die alledaagse werkelijkheid nabootst, een licht agressieve weergave van eenmalige gebeurtenissen. Naast de twee theaterstukken die het Holland Festival brengt toont het Ketelhuis 7 langere films waaronder de Deutschlandtrilogie, een uitgebreid interview met Schlingensief waarbij zijn filmcarrière doorlopen wordt en drie korte films uit zijn jeugd.