Jazzcomponist en -pianist Uri Caine legt zich toe op bewerkingen van grote componisten als Bach, Wagner, Schumann en Mahler, en gebruikt daarbij een breed scala aan muziekstijlen, variërend van jazz en klassiek tot klezmer en soul. De elegante en harmonisch contrapuntisch relatief eenvoudige, maar in muzikaliteit razend moeilijke Mozart is Caine’s nieuwste uitdaging. Samen met New Yorkse musici als Jim Black en DJ Olive en de Frans-Vietnamese gitarist Nguyên Le, en aangevuld door een gelegenheidsstrijkje, willen de heren verfrissend contrasteren met de marathon van Mozart-pianoconcerti in de tegenovergelegen De Duif met Jos van Immerseel en het orkest Anima Eterna.
data
vr 16 juni 2006 23:00
informatie
-
Duur voorstelling niet bekend (geen pauze)
Dat de fugagrootmeester Johan Sebastian Bach ook vandaag een lichtend voorbeeld is voor menig jazzmuzikant hoeft niet te verwonderen: de grillige contrapuntische lijnen hebben meer gemeen met de naoorlogse jazz dan oppervlakkige beluistering doen vermoeden. De elegante maar harmonisch en contrapuntisch veel eenvoudigere Mozart schrikt met zijn klassieke zwierigheid vreemd genoeg echter de meeste jazzmuzikanten af. Reden genoeg voor de New Yorkse toetsenman Uri Caine om met enkele vrienden opnieuw de uitdaging aan te gaan. Met succesvolle projecten op het Duitse ‘Winter&Winter’- label rond Beethoven, Mahler en Schumann gooide Caine hoge ogen bij zowel jazz- als klassieke muziekliefhebbers. Voor dit nieuwe project (exclusief voor het Holland Festival) brengt hij ondermeer de Frans-Vietnamese gitarist Nguyen Lê en de New Yorkers DJ Olive (electronica) en Jim Black (drums) mee.