Ga naar de hoofdcontent

De Syrian Big Band was de eerste in zijn soort in de Arabische wereld en gaf bigbandmuziek een stem in Syrië. Samen met het Metropole Orkest, onder leiding van Jules Buckley, speelt een aantal solisten van de Syrische bigband – de meesten inmiddels woonachtig in het Westen – in Carré een avontuurlijk programma vol traditioneel repertoire en energiek eigen werk. Veelzijdige muzikanten als ney-speler Moslem Rahal (in 2016 nog op het festival met The Orchestra of Syrian Musicians), zangeres Dima Orsho en zanger en multi-instrumentalist Ibrahim Keivo laten hun soulvolle geluid horen. Bovendien treden topklarinettist Kinan Azmeh en de Nederlandse trompettist Eric Vloeimans aan voor de wereldpremière van een grensoverschrijdend dubbelconcert voor klarinet en trompet: Tragoudi. Deze compositie is van de Grieks-Nederlandse Calliope Tsoupaki, die zich in haar werk vaak laat inspireren door traditionele muziek uit Griekenland en het Midden-Oosten. 'Het gezang van de Syrische sopraan Dima Orsho behoort tot het mooiste wat de menselijke stembanden kunnen voortbrengen' - Hamburger Abendblatt

Twee jaar na het optreden van Orchestra of Syrian Musicians met Afrikaanse en Europese gastmusici verzorgt het Metropole Orkest een grensoverschrijdend concert met een aantal solisten uit de

Twee jaar na het optreden van Orchestra of Syrian Musicians met Afrikaanse en Europese gastmusici verzorgt het Metropole Orkest een grensoverschrijdend concert met een aantal solisten uit de

Syrian Big Band. Initiator Hannibal Saad, in 2004 de oprichter van deze eerste Syrische bigband en sinds vorig jaar drijvende kracht achter het Nederlandse festival Oriental Landscapes, wil in dit concert een verrassend beeld presenteren van de veelzijdigheid van de muziek uit zijn vaderland. De meeste muziek is afkomstig uit het gebied tussen de Eufraat en de Tigris, dat in het Arabisch bekend staat als ‘het eiland’, al-Jazira. Dit gebied is al eeuwenlang een lappendeken van culturen: Anatolische stammen, Arabieren, Armeniërs, Assyriers (Syrische christenen), Bedoeïenen, Koerden, Turken en Yezidi’s. Die bevolkingsgroepen hebben niet alleen naast elkaar geleefd, ze hebben elkaar ook beïnvloed. Een aantal liederen in het programma heeft een plek gevonden in het repertoire van verschillende volken. Zo opent het concert met Allala, een lofzang op de maan die mogelijk stamt uit de tijd voor de opkomst van de Islam en het Christendom en overal in het Midden-Oosten terug te vinden is. 

 

De nummers die gespeeld gaan worden wijken sterk af van het plechtige klassieke repertoire van ensembles als Al-Kindî en het Syrisch Nationaal Orkest voor Arabische Muziek. In dit concert ligt de nadruk meer op volkstradities, met muziek die bij feestelijke gelegenheden en op het veld te horen is, gearrangeerd voor het Metropole Orkest. Naast de twee ensembles is ook een belangrijke rol weggelegd voor solisten die uit Syrië komen: mezzosopraan Dima Orsho, klarinettist Kinan Azmeh, zanger Ibrahim Kevo, en Moslem Rahal op ney (een rietfluit). Ook de Nederlandse jazztrompettist Eric Vloeimans is prominent aanwezig. 

 

Afgezien van traditioneel repertoire zijn er in het concert ook nieuwe composities te horen. De Nederlands-Griekse componiste Calliope Tsoupaki schrijft een dubbelconcert voor Kinan Azmeh en Eric Vloeimans, die zijn trompet het zachte, melancholieke timbre van een Armeense duduk moet geven. Ook voert hij Song for Syria uit, een compositie die hij zelf geschreven heeft. Verder worden er stukken gespeeld van Kinan Azmeh, en zal Dima Orsho zingen in haar eigen liederen Those Forgotten on the River of Euphrates, Hidwa en Trip to Gouta. Het orkest zal een van de feestelijke stukken van Kareem Roustom spelen genaamd Dabka; Dabke is een volksdans en een soort line dance uit het Midden-Oosten, die meestal wordt uitgevoerd tijdens vreugdevolle gelegenheden. “Het gaat erom het publiek een beeld te geven van de muzikale rijkdom van Syrië”, zegt Hannibal Saad. “Een idee hoe Syrië zou kunnen klinken als er geen oorlog was.”

Lees minder

Credits

muziek Kinan Azmeh, Ibrahim Keivo, Dima Orsho, Kareem Roustom, Calliope Tsoupaki, Eric Vloeimans dirigent Jules Buckley arrangement Wolf Kerschek solisten Dima Orsho, Kinan Azmeh, Ibrahim Keivo, Moslem Rahal, Eric Vloeimans uitvoering Metropole Orkest coproductie Koninklijk Theater Carré, Metropole Orkest, Holland Festival

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door