Ga naar de hoofdcontent

Sinds ze Anatoli Vassiliev in 1992 ontmoette, blijft Valérie Dréville - een actrice uit de school van Antoine Vitez - terugkeren naar de Russische regisseur. In de afgelopen tien jaar is zij dan ook uitgegroeid tot zijn muze. In de solo Médée-Matériau komt het opnieuw tot een inspirerende samenwerking.

Vassiliev en Dréville werkten samen aan de tekst geschreven door Heiner Müller, een hedendaagse variant op de mythe van Medea. Dréville brengt het personage van verraden echtgenote en ontaarde moeder op zeer indringende wijze op het toneel. Vooral de bezwerende woorden, het briljante poëtische ritme en het furieuze taalgebruik laten een diepe indruk achter. De actrice, naakt en onbeweeglijk zittend op een stoel, rookt een sigaret en laat het letterlijk branden. De beelden op het videoscherm onderstrepen het drama dat zich voltrokken heeft nog eens extra heftig. In zijn intense scherpzinnigheid en nauwkeurigheid voldoet het stuk aan alle kracht en zachtheid om Dréville een Medea te laten vertolken met scherpe zinnen, moordend op haar voorbestemde pad tussen liefde, jaloezie en de wens om herboren te worden in een nieuwe werkelijkheid.

Credits

tekst Heiner Müller vertaling Heinz Schwarzinger, Jean Jourdheuil regie Vladimir Kovalchuk, Anatoli Vassiliev uitvoering Valérie Dréville scenografie Vladimir Kovalchuk, Anatoli Vassiliev video Alexandre Chapochnikov geluidsontwerp Andreï Zachesov kostuums Vadim Andreïev grime Marina Loïevskaïa Licht Ivan Danitchev stemtraining Maria Zaïkova techniek Pavel Shcherbatyuk productie Moscow Theatre 'School of Dramatic Art'