Mavra en Jolanthe - twee pareltjes uit het klassieke Russische repertoire die zelden te horen zijn. Het libretto voor Tsjaikovski's Jolanthe werd vervaardigd door zijn broer Modest, die zich op zijn beurt weer baseerde op een vertelling van Hans Andersen. Deze eenakter is dan ook een sprookje ten voeten uit. De lieftallige prinses Jolanthe dreigt weg te kwijnen als zij zich bewust wordt van haar blindheid, een gebrek dat - op last van haar vader - altijd voor haar verborgen is gehouden. Redding komt van de kant van graaf Vaudémont. Aan haar liefde voor hem ontleent ze de kracht zich van haar blindheid te genezen. Dit bij uitstek romantische gegeven werd door Tsjaikovski schitterend op muziek gezet. De eenakter Mavra naar een gedicht van Poesjkin was Stravinsky's eerste echte opera en heeft net als Jolanthe een liefdesgeschiedenis tot onderwerp. Hier is de afloop echter heel wat prozaïscher. Parasja zorgt ervoor dat haar moeder het dienstmeisje Mavra aanneemt - in werkelijkheid haar als vrouw verklede minnaar. Wanneer de moeder Mavra op een scheerbeurt betrapt, is het uit met de pret: hij wordt op staande voet ontslagen. Deze onvervalste opera buffa werd opgedragen aan 'de nagedachtenis van Tsjaikovski, Glinka en Poesjkin'. De bijna exclusief Russische cast en het Residentie Orkest onder leiding van Vassili Sinaïski beloven een opzienbarende uitvoering.
data
di 30 juni 1992 02:00
informatie
-
Duur voorstelling niet bekend (inclusief een pauze)