Ga naar de hoofdcontent

De prachtige Mariavespers vormen een hoogtepunt in het oeuvre van Claudio Monteverdi. Pierre Audi toont een compleet nieuwe visuele en ruimtelijke interpretatie van de gezangen. Voor zijn mise-en-espace werkt hij samen met de Belgische beeldend kunstenares Berlinde De Bruyckere. Zij staat bekend om opzienbarend werk, waarin religieuze symboliek en mythologie belangrijke elementen vormen. Samen ensceneerden ze eerder de opera Penthesilea in Brussel. De muzikale leiding is in handen van dirigent Raphaël Pichon en de zangers en instrumentalisten (op historische instrumenten) van zijn bejubelde barokensemble Pygmalion. Na zijn veelgeprezen Monteverdi-cyclus keert Audi terug naar deze eerste grote operacomponist. Een veelbelovend vooruitzicht.

De meeslepende Mariavespers van Monteverdi krijgen een visuele realisering door DNO-directeur Pierre Audi, in een installatie van de Belgische beeldend kunstenares Berlinde De Bruyckere.

De meeslepende Mariavespers van Monteverdi krijgen een visuele realisering door DNO-directeur Pierre Audi, in een installatie van de Belgische beeldend kunstenares Berlinde De Bruyckere.

Monteverdi was niet alleen de eerste belangrijke operacomponist, ook blies hij de geestelijke muziek van zijn tijd nieuw leven in. Hij combineerde in zijn Mariavespers de oude, strenge compositiestijl met de moderne, vrije manier van toonzetten waaruit het muziektheater was ontstaan. 

 

De Nationale Opera heeft alle overgeleverde muziektheaterwerken van Claudio Monteverdi uitgevoerd, in veelgeprezen ensceneringen. Nu krijgen de kleurrijke Mariavespers, die zeer geschikt zijn voor een interpretatie met beelden, een visuele realisering. Musicoloog Denis Morrier noemt de Mariavespers: ‘Een prachtige boom. De wortels reiken diep in het rijke verleden, de brede, stevige stam roept de pracht en praal van een veelbewogen heden op en het weelderig gebladerte ontwikkelt zich in vruchtbare vertakkingen naar de toekomst toe.’

 

Omdat er geen ‘echte’ verhaallijn in Mariavespers zit, kiest regisseur Pierre Audi niet voor een ‘regie’ in de gebruikelijke zin van het woord maar voor een ‘mise-en-espace’. Daarbij werkt hij samen met kunstenares Berlinde De Bruyckere, met wie hij eerder in Brussel de opera Penthesilea ensceneerde. Haar installatie zal verrijzen in de monumentale Gashouder van de Amsterdamse Westergasfabriek. Religieuze symboliek en mythologie zijn belangrijke elementen in De Bruyckeres werk. 

 

De muzikale uitvoering van Mariavespers is in handen van op historische instrumenten spelende musici en zangers van het jonge barokensemble Pygmalion. De algehele leiding heeft Raphaël Pichon, die met Pygmalion voor het eerst te gast is bij DNO.

Lees minder