Ga naar de hoofdcontent

In 2005 zorgde Macbeth in de regie van Jürgen Gosch in Düsseldorf voor een grote rel. Een derde van het premièrepubliek verliet de zaal, terwijl de volhouders de voorstelling beloonden met een staande ovatie. Gosch’ interpretatie van Shakespeare initieerde een heftige discussie over het verbeelden van geweld op het toneel. ‘Wie kaarten voor Macbeth koopt, moet weten waar hij aan begint’ waarschuwde de Duitse krant WAZ. In Nederland werd de eerste voorstelling in het Holland Festival echter met staande ovaties en gejuich ontvangen door een zeer enthousiast publiek.

Macbeth is de zesde voorstelling die Gosch bij het Düsseldorfer Schauspielhaus maakte. In de welbekende Shakespeare klassieker verandert de hoofdpersoon van een trouwe aanhanger van de koning door zijn machtswellust in een koelbloedige moordenaar die verstrikt raakt in zijn eigen intriges. Gosch ensceneert een ware slachtpartij die door zijn acteurs met volledige overgave aan het moment wordt neergezet. Gedurende het stuk wordt kleding schaars, raken blote lichaamsdelen met bloed besmeurd en gaat het bescheiden decor langzaam aan flarden. Immers, ‘Moord is moord en daar komt bloed, pis en geweld bij kijken’, aldus Gosch.

Hoewel het publiek in Düsseldorf ontsteld reageerde, werd de voorstelling door verschillende Duitse media geprezen. ‘Ondanks de heftigheid van de scènes en de plotselinge omslagen, weet Gosch ruimte te laten voor associatie’, aldus de Frankfurter Rundschau. Op de vraag of de heftige en bloederige beelden functioneel zijn, klonk uit vele persmonden een volmondig ‘ja’.

Credits

tekst William Shakespeare regie Jürgen Gosch toneelbeeld/kostuums Johannes Schütz licht Franz David vertaling Angela Schanelec dramaturgie Rita Thiele productie Düsseldorfer Schauspielhaus