Ga naar de hoofdcontent

Betreed de stad van de toekomst. Het roemruchte Spaanse theatergezelschap La Fura dels Baus brengt in de Amsterdamse Gashouder de eerste smart show ooit. Door middel van een app op je telefoon krijg je aanwijzingen en doe je mee in een grootse show. Je adrenaline gaat stromen en je hersens kraken. Want wie is er nu eigenlijk in control; jij, de acteurs, of misschien wel de app?

Het Catalaanse gezelschap La Fura dels Baus brengt met M.U.R.S. ‘de eerste smartshow in de geschiedenis’, een voorstelling die zich buigt over de vraag: hoe ziet de stad van de toekomst eruit? Hoe maakbaar is de samenleving, hoeveel controle hebben we als inwoners of geven we uit handen aan machthebbers? In een interactieve theatrale installatie betreedt het publiek de stad van de toekomst, de zogenaamde smart city, die wordt gedomineerd door technologische snufjes en vondsten. Elke bezoeker vindt zijn eigen weg door deze toekomstige wereld, met hulp van een speciaal ontwikkelde app die hem erdoorheen leidt en (soms) misleidt.

 

Onze huidige steden zijn voortgekomen uit de industriële revolutie. Maar onder invloed van de technologische revolutie en onze huidige informatiemaatschappij zullen onze steden steeds meer veranderen in smart cities. Nu het gedrag van individuen, bedrijven en de economie al door deze nieuwe ontwikkelingen zijn beïnvloed, kunnen onze steden niet achterblijven. De laatste dagen van de traditionele stad zijn geteld, menen de leden van La Fura dels Baus; de race om de intelligente stad is begonnen. 

 

Om alvast te ervaren hoe het is om in zo’n digitale democratie te leven ontwikkelde La Fura dels Baus een theatrale ervaring van zo’n smart city. M.U.R.S. laat bezoekers even ervaren hoe het is om in een prototypische wereld te wonen waar aan alle voorwaarden voor de smart city is voldaan. Economie, milieu, overheid, infrastructuur, het sociale leven; elk aspect van deze revolutie staat onder digitale controle. De mogelijkheden voor het individu zijn eindeloos, maar niet zonder keerzijde; online is zo een paar sneakers aangeschaft dat aan de andere kant van de wereld door een uitgebuit kind in elkaar gezet, en met een druk op de knop vaagt een wereldleider een hele bevolkingsgroep van de kaart alsof het een spelletje is. In de smart city is ieder mens een potentiële onderdrukker én een onderdrukte. De technologie heeft de mens afgedreven van zijn culturele waarden en heeft hem vervreemd van pijn. Wat dat voor bevrijdende én desastreuze gevolgen kan hebben, dat laten de makers van La Fura dels Baus het publiek zien in M.U.R.S.

 

De performance vindt plaats in vier verschillende zones, die allemaal één aspect van onze toekomstige stad representeren. Bezoekers bewegen zich zelfstandig door deze ruimtes met gebruikmaking van een app op hun telefoon (beschikbaar voor Android en iPhone). Maar helemaal vrij zijn ze niet; ze worden handig gemanipuleerd door de show én door de app – uiteraard. De app laat bezoekers participeren in de voorstelling door hen berichten en aanwijzingen te geven, hen extra materiaal te tonen en hen een bepaalde richting in te sturen. Overal wordt de bezoeker opgeroepen deel te nemen aan verschillende activiteiten en elk bezoek wordt afgesloten met een historische speech van een bekend staatsman uit het verleden. Zo spreekt Adolf Hitler de jeugd toe in de Wellness Zone, waar lichaamscultus centraal staat en jeugdigheid en uithoudingsvermogen worden bevorderd door een Zumba-les. In de Ecologische zone speecht José Maria Aznar over milieuzaken; in de nationalistische El Dorado Zone is Josef Stalin aan het woord; en in de Security Zone van veiligheid, comfort en connectiviteit (de zone van ‘goede mensen’) horen we de speech die George Bush jr. gaf naar aanleiding van 9-11. De bezoekers worden steeds meer in een keurslijf gedwongen, totdat de revolutie uitbreekt en ieder weer vrij is om te gaan.

 

Na jarenlang hoofdzakelijk hun eigen projecten te hebben onderzocht en ontwikkeld komen de leden van La Fura dels Baus voor M.U.R.S. weer bij elkaar. Zij ontwikkelden gezamenlijk de show, inclusief de gebruikte technologieën: videoprojecties en digitale technieken. Hiervoor werkten ze intensief samen met academische instellingen, zoals het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en het Ars Electronica Futurelab in het Oostenrijkse Linz Instituut. Ook kregen ze steun van de prestigieuze Open Systems-afdeling van de universiteit van Barcelona en de universiteit Rovira i Virgili en van TigreLab en Direcció de Creativitat i Innovació de l’ICUB (Barcelona LAB).

Credits

regie Pera Tantiñà, Pep Gatell, Carlus Padrissa creatieve bijdrage Jürgen Müller tekst Marc Chornet muziek Carles López Campmany door La Fura dels Baus cast Lawrence Stanley, Javiera Gazitua, Juan Herrero, Diana Gadish, Laia Oliveras, Blanca Pascual, Rosa Serra, Revenga Tatin, Xabier Artieda technische leiding Kiku Martínez i Masana productieleiding Nadala Fernández interactive design, programming Mendez and Rafael Pelayo Redondo productie video, motion graphics Tigrelab video opname Nico Di Masso, Sara Lopez making of Yvan Argos netwerk en connectiviteit SL, IGLOR Audio Visual Solutions ontwikkeling app InQBarna toneelbeeld Irene Dobon lichtontwerp Pere Anglada technisch ontwerp video Xavier Correa Massero productieassistent Helena Fernández García-Ruz, Sergio Vega technisch advies voor engineering programma Jordi Vilà figuranten Escola Eòlia collectief experiment Universitat Rovira i Virgili, Universitat de Barcelona textiel Teatrerya illustratie Jordi Vila Delclòs met dank aan Castell de Montjuïc, Bawauati, Judy Lomas, Fabra i Coats (Fàbrica of Creació), Josep Perello, ONCE Catalunya, Tarpuna, MagmaCultura

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door