Ga naar de hoofdcontent

Neem Europese klassieke muziek en instrumenten, meng het met Afrikaanse percussie-instrumenten en je krijgt een beetje een idee van wat Charanga inhoudt. Deze van oorsprong Cubaanse muziek stamt uit de jaren '20 van de vorige eeuw en is een typisch voorbeeld van de muzikale kruisbestuivingen die in Latijns-Amerika hebben plaats gevonden tussen de Afrikaanse, Indiaanse en Europese muziekstromingen.

Charanga 214 speelt voor een deel traditioneler repertoire dat gaat van Danzón (instrumentale composities met een meestal dansbaar einde), Cha Cha Chá tot Charanga; dit staat zowel voor de instrumentatie (met violen en fluit), als voor het ritme en 'feel' van de muziek. Vooral charanga wordt door de dansbaarheidsfactor vaak tot salsa-muziek gerekend, maar laat hier geen misverstanden over bestaan, dit is niet zo maar salsa met een paar strijkers, maar een geheel op zichzelf staande muziekstijl!

 

Aan de andere kant heeft de band een progressiever repertoire opgebouwd, dat met 2 trombones en soms zelfs met tres (Cubaans snaarinstrument) wordt uitgevoerd. In dit repertoire komen allerlei mengvormen langs met ritmes die variëren van Songo tot Changuï tot de meest excentrieke Timba. In Cuba noemt men zo'n gepimpte Charanga een Charangón, het ensemble zou dus feitelijk Charangón 214 moeten heten De toevoeging 214 slaat op de nummering van de lokalen van de Rotterdam World Music Academy (Rotterdams Conservatorium/Codarts, Hogeschool voor de Kunsten) waar dit ensemble doorgaans repeteert.