De bezetting van de de voorstelling Love Songs is gewijzigd. Lauren Phillips is vanwege een operatie aan haar stembanden verhinderd op het Holland Festival aanwezig te zijn. Zij wordt vervangen door de Canadese mezzosopraan Shannon Mercer. Sopraan Shannon Mercer geeft ons vijftig minuten pure liefde. Veertien liefdesgedichten in verschillende talen die werden gekozen en toongezet door de Servisch-Canadese componiste Ana Sokolovic; van het lyrische Sanskrietgedicht Amarusataka tot werk van Walt Whitman, Paul Éluard, Shakespeare en Catullus. Gedichten over de romantische liefde, maar ook de liefde voor een zoon of het afscheid van een geliefde broer. Tussen de liefdesliederen fladderen vier bewegingen die Sokolovic Doves noemt, met in totaal honderd ‘ik hou van jou’s’, gezongen in honderd verschillende talen. Mercer gebruikt in deze theatrale voordracht niet alleen haar stem, maar ook haar lichaam expressief. De toeschouwer wordt meegenomen op een muzikale achtbaan die niet onberoerd laat.
data
di 15 juni 2010 22:30
do 17 juni 2010 22:30
informatie
-
Duur voorstelling niet bekend (zonder pauze)
De Servisch-Canadese componiste Ana Sokolovic heeft een buitengewoon talent voor het schrijven voor de vrouwelijke stem, dat zij reeds in verschillende compositieopdrachten voor het Canadese muziektheatergezelschap Queen of Puddings Music Theatre heeft mogen etaleren. De producenten zeggen geen woord teveel als zij Sokolovic' Love Songs een ‘spectacularly virtuosic tour de force for solo female singer’ noemen. Met een duur van ongeveer 50 minuten is het werk voor één enkele zangeres een adembenemende muzikale en emotionele achtbaan.
Love Songs uit 2008 is een toonzetting door Sokolovic van 14 van haar favoriete liefdesgedichten in allerlei verschillende talen. De teksten lopen in tijd en plaats uiteen van het anonieme lyrische Sanskriet-gedicht Amarusataka tot werk van Walt Whitman, Paul Éluard, Shakespeare en de Romeinse dichter Catullus. Sokolovic, geboren in Servië maar sinds halverwege de jaren 90 woonachtig in het Canadese Montreal, heeft zich in haar keuze van de teksten niet beperkt tot een enge opvatting van liefde in romantische zin, maar juist uiteenlopende gedaantes van haar thema samengebonden: liefde van een zoon voor een moeder, tussen kinderen, voor een dochter, voor een gestorven broer, et cetera. De vier groepen waarin zij de liederen verdeeld heeft worden steeds voorafgegaan door een soort refrein, met de titel Doves I tot en met IV. Een ‘dove’ is een kleine duif, maar het Engelse woord heeft tevens, sterker dan de Nederlandse vertaling, de betekenis van ‘geliefd persoon’; bovendien suggereert de titel Doves dat het ‘koerende’ stemgebruik in deze vier delen ook een klanknabootsende waarde heeft. Deze ‘duifjes’ van het refrein zijn uitingen van de liefdesbetuiging ‘ik hou van jou’ in meer dan 100 talen, die vrolijk tussen de Babylonische spraakverwarring van de gedichten door fladderen, en die verwarring in hun eenvoud tegelijkertijd overstijgen. Het beeld van de duif als vredesbrenger of heilige geest ademt in elk van de in particuliere taal tot uitdrukking gebrachte universele emoties. De verschillende talen komen in alfabetische volgorde voorbij: van Afrikaans tot Hebreeuws in Doves I, van Hindi tot Japans in Doves II, van Kannada tot Yoruba in Doves III, met Doves IV helemaal in het Engels. Het Nederlandse ‘ik hou van jou’ (Dutch) klinkt in de eerste serie duiven aan het begin van het werk. Het stuk eindigt met het hartverscheurende saluut van Catullus aan zijn overleden broer.
Hoewel Love Songs onherroepelijk Berio in herinnering brengt – zowel zijn stemexperimenten voor Cathy Berberian als zijn collectie Folk Songs uit 1964 – is het een zeer oorspronkelijk werk. Bij de première in 2008 in Toronto kreeg het een bejubelde interpretatie van de jonge Canadese mezzosopraan Lauren Phillips, die al eerder samenwerkte met Sokolovic, en die het werk in 2010 ook naar Amsterdam zal brengen. Love Songs is meer dan alleen een verzameling liefdesliederen: met een vocaal veeleisende, theatrale, gechoreografeerde voordracht weten componiste en zangeres hele werelden op te roepen, zodat het stuk de toeschouwer meesleept als een mini-opera voor één karakter – de Liefde, die in haar myriade van verschijningsvormen verbluffend vertolkt wordt door Phillips. Kruipend en dansend en fladderend beweegt zij zich over het podium, ze flaneert en verleidt, maakt koprollen, trommelt op haar bovenbenen of op de onderkant van een stoel. Weergaloos zijn bovenal de ‘duiven’ die Phillips de zaal in gilt of fluistert, nu eens zoetgevooisd, dan weer als een magiër wapperend met haar jaspanden, of de houdingen doorlopend van een Aziatische vechtsport. Met een stilistische veelzijdigheid die die van haar onderwerp spiegelt, is Love Songs behalve een ode aan de liefde ook een ode aan de muzikale mogelijkheden van de vrouwelijke stem.
De Canadees-Servische componisten Ana Sokolovic werd in 1968 geboren in Belgrado. Ze studeerde compositie bij Dusan Radic aan de Universiteit van Novi Sad en bij Zoran Eric aan de Universiteit van Belgrado. Later behaalde ze haar masterdiploma aan de Université de Montréal onder begeleiding van José Evangelista. In de zomer van 1997 nam ze deel aan een compositieworkshop van Tristan Murail en Denys Boulianne. Haar repertoire bestaat uit werken voor orkest, voor piano, voor stem en verschillende kamerensembles. Haar werk is uitgevoerd in Canada, Frankrijk, Nederland, Zwitserland, Duitsland, Italië, IJsland, België, Groot-Brittannië en de Oekraïne. Ze heeft compositieopdrachten ontvangen van onder meer Esprit Orchestra, Société de Musique Contemporaine du Québec, Molinari String Quartet, Orchestre Baroque de Montréal , Ensemble Contemporain de Montréal, Orchestre Symphonique de Montréal, Queen of Puddings Music Theatre, Manitoba Chamber Orchestra, Fibonacci Trio, Phœnix Trio, Evergreen Gamelan en vele solisten. In 1996 werd haar compositie Ambient V gekozen om Canada te representeren tijdens het International Rostrum of Composers van UNESCO in Parijs. In 1999 werd Géométie sentimentale bekroond met zowel de eerste prijs in de categorie kamermuziek als de Grand Prix tijdens het 13e Concours de Radio-Canada. Haar eerste opera, The Midnight Court (2005), werd in 2006 uitgevoerd in het Royal Opera House in Londen. In 2005 won ze de Joseph S. Stauffer Prize van de Canadian Council for the Arts en in 2008 de Prix Opus voor ‘Componist van het jaar’. Sokolovic is gelieerd aan het Canadian Music Centre en in 2007-2008 was ze gastdocent compositie aan de Université de Montréal.