Ga naar de hoofdcontent

In de bar van Hôtel du Paradis zien we een man die vertelt over zijn mislukte liefde. Dan zien we een vrouw die op haar beurt over haar stukgelopen relatie begint. Gaandeweg wordt duidelijk dat hij Adam is en zij Lilith, volgens de joodse mythologie zijn eerste vrouw, die gelijktijdig en gelijkwaardig aan hem was geschapen. Nadat Lilith weigert zich te onderwerpen aan Adam besluit zij het paradijs te verlaten. Zo ontspint zich het verhaal van hun tragische liefdesgeschiedenis, uitmondend in een dramatisch slot. Met Lilith zet operazangeres Claron McFadden een emotioneel geladen muziektheatervoorstelling neer, die klassieke muziek, jazz, sampling, toneel, film en poëzie combineert om tijdloze vragen aan de orde te stellen over de verhouding tussen man en vrouw, en tussen de mens en God. Programma

Lilith is een muziektheaterproductie van operazangeres Claron McFadden. Niet alleen voert zij deze voorstelling uit, voor het eerst heeft zij ook de ontwikkeling van het concept en de artistieke leiding op zich genomen. Daarbij wordt zij ondersteund door een artistiek team dat bestaat uit de Bulgaarse componist en pianist Dimitar Bodurov, acteur Jeroen Willems, regisseur en filmmaker Frans Weisz, de Zuid-Afrikaanse dichteres Carola Luther, die het libretto schreef, en decor- en lichtontwerper Tom Schenk. Na enkele try-outs tijdens de Operadagen Rotterdam in mei gaat Lilith in juni 2012 tijdens het Holland Festival in première in Theater Bellevue. De voorstelling wordt twee keer gespeeld. Voor het najaar van 2012 en 2013 staat een tournee door binnen- en buitenland gepland.

 

Lilith is gebaseerd op een joodse mythe waarin niet Eva maar Lilith als de eerste vrouw van Adam beschouwt wordt. Volgens dit verhaal, dat zijn oorsprong vindt in het ‘Alfabet van Ben Sira’ (8e-10e eeuw), is Lilith tegelijk met Adam en gelijkwaardig aan hem geschapen. Zij weigerde zich aan Adam te onderwerpen en besloot het paradijs te verlaten. Om haar plaats in te nemen schiep God vervolgens Eva, dit keer uit een van Adams ribben. Claron McFadden koestert een fascinatie voor deze eerste vrouw. Met Lilith bijt zij het spits af van de ‘Iron Maiden Chronicles’, een reeks van muziektheatrale portretten die ze wil maken over sterke vrouwen uit de geschiedenis en de literatuur.

 

McFaddens Lilith toont de relatie tussen Adam en zijn eerste vrouw als een liefdesgeschiedenis die gruwelijk is misgegaan. De consequenties van de mislukking voor het vervolg van het scheppingsverhaal worden daarbij in een hedendaagse context geplaatst. Het stuk speelt zich af in de bar van het 5-sterren Hôtel du Paradis, waar een pianist de eenzame gasten troost met zijn muziek. Een mannenstem begint het verhaal van zijn mislukte liefde te vertellen. Dan treedt er een intrigerende vrouw binnen die vlak bij de pianist plaatsneemt en op haar beurt vertelt over haar stukgelopen relatie. Gaandeweg wordt duidelijk dat de vrouw Lilith is en de afwezige man Adam. Beiden richten zich tot hun “Schepper”. Adam zoekt rechtvaardiging voor zijn handelen, Lilith wil weten waarom Hij Adams handelen heeft toegelaten. Op de punten waar hun verhalen samenvallen, herbeleven zij in flashbacks herinneringen uit hun liefdesleven, en alleen dan is er sprake van directe communicatie tussen Lilith en Adam. De precieze oorzaak van hun breuk wordt pas aan het einde onthuld in een zeer dramatische scène.

 

Lilith brengt verschillende media samen: klassieke muziek, jazz, sampling, toneel, film en poëzie. De flashbacks zijn ingenieus vormgegeven met behulp van een projectiescherm in de vorm van een echtelijk bed; alleen daar, in het verleden, bestaat er nog contact tussen Lilith en Adam, die het podium nooit fysiek betreedt. De muziek van Lilith wordt gekenmerkt door Dimitar Bodurovs eclectische stijl van compositie en jazzimprovisatie gecombineerd met samples en soundscape. Ook voor McFadden ligt de nadruk op verscheidenheid van muzikale stijlen en kleuren, en door het improvisatie-element en de live samplingtechniek zullen geen twee uitvoeringen precies hetzelfde zijn. De brede oriëntatie van de muziek staat steeds in dienst van een toegankelijke, emotioneel geladen voorstelling over tijdloze vragen. Bovenal wordt Lilith gedragen door de fenomenale performerskwaliteiten van Claron McFadden.

  • © Pief Weyman

  • © Pief Weyman

  • © Pief Weyman

Credits

concept Claron McFadden artistieke leiding Claron McFadden zang Claron McFadden muziek Dimitar Bodurov piano Dimitar Bodurov spel Claron McFadden, Dimitar Bodurov libretto Carola Luther film Frans Weisz regie Frans Weisz spel en zang in film Jeroen Willems toneelbeeld Tom Schenk licht Tom Schenk, Gregoor van de Kamp dramaturgie Sara Vanderieck filmtechniek Quintus Films - Frits Harkema camera Paul Staartjes montage Erik Disselhoff coach beweging Tim Persent geluid Clare Gallagher, Gregoor van de Kamp kostuums Zoe Monti artwork Thérèse Zoekende projectleiding preproductie Shout! Partners in Cultuur (Annette Schautt) leiding tour & acquisitie Muziektheater Transparant productie Muziektheater Transparant, Operadagen Rotterdam, Holland Festival coproductie Concertgebouw Brugge, Klara Festival, Korzo Producties met steun van Prins Bernhard Cultuurfonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst