Ga naar de hoofdcontent

Virtuoze Braziliaans pianist en componist stapelt ritmes tot bezwerende polyritmiek op het snijvlak van symfonische muziek, traditionele Braziliaanse muziek, jazz en pop.


Vijf jaar geleden werkte het vroegere wonderkind Vitor Araújo, nu de vaste muzikale samenwerkingspartner van associate artist Christiane Jatahy, vol overgave aan zijn magnum opus Levaguiã Terê. Dit tweede album ontstond uit de studie naar polyritmiek die te horen is tijdens religieuze rituelen van candomblé en umbanda, de muzikale oorsprong uit de geboortestreek van de componist, het Braziliaanse noordoosten. Deze waren op hun beurt naar Brazilië gekomen met talloze slaventransporten uit Afrika. Maar Araújo plaatst ze in een meer symfonische context: de muziek van het album wordt nu live gespeeld door Araújo en zijn band, twee candomblé-percussionisten en strijkers van het Metropole Orkest. Soms melancholisch wervelend, dan weer afgemeten minimaal of onstuimig tribaal, maar bijna altijd aangedreven door de nimmer aflatende puls van percussie, dompelt Araújo je onder in zijn ritmes die een breed muzikaal spectrum bestrijken – net als Araújo zelf overigens. Het supertalent, dat als de openbaring van de Braziliaanse gecomponeerde muziek werd beschouwd, heeft inspiratiebronnen die reiken van de Braziliaans componist Heitor Villa-Lobos en jazz- en sambahelden als Chico Buarque en Tom Jobim tot componist en pianist Ryuichi Sakamoto en Radiohead.

  • Vitor Araújo

    © José de Holanda

  • Vitor Araújo, componist en pianist

    © Sara Kerklaan

Credits

muziek Vitor Araújo piano Vitor Araújo dirigent Jacomo Bairos ensemble Metropole Orkest Strings gitaar Felipe Pacheco percussie Mauro Refosco, Hélder Amendoim, Aduni Guedes drums Charles Tixier geluidstechniek Pedro Vituri lichtontwerp Julio Parente