Ga naar de hoofdcontent

Na zijn grensverleggende, elektriserende cyclus van late Mozartopera's heeft John Eliot Gardiner het oog laten vallen op Beethovens enige opera, of liever: op de eerste versie daarvan.

Leonore, in Gardiners visie 'geen Wagneriaanse doorgecomponeerde opera, maar een reeks dramatische tableaux-vivants', zal net als de Mozart-cyclus een semi-concertante uitvoering krijgen. De afgelopen jaren slaagden Gardiner en de zijnen (de English Baroque Soloists, het Monteverdi Choir en een reeks uitnemende solisten) er met behulp van deze relatief nieuwe 'opvoeringspraktijk' steevast in het Amsterdamse Concertgebouw om te bouwen tot een zinderende operazaal - met een minimum aan middelen en een maximum aan inventiviteit. Waarbij steeds voorop stond dat elke actualisering uit den boze was. Het ligt dan ook niet in de verwachting dat Gardiner, net als veel hedendaagse regisseurs, het gegeven van Leonore /Fidelio (de bevrijding van een politieke gevangene) naar onze tijd zal verplaatsen.

Credits

muziek Ludwig van Beethoven libretto Joseph Sonnleithner, Stephan von Breuning, Georg Treitschke uitvoering Orchestre Révolutionnaire et Romantique, Monteverdi Choir dirigent John Eliot Gardiner regie Annabel Arden cast Hillevi Martinpelto (Leonore), Christiane Oelze (Marzelline), Franz Hawlata (Rocco), Albert Bonnema (Florestan), Geert Smits (Don Fernando), Toby Spence (Jaquino), Matthew Best (Don Pizarro), Johan Leysen (verteller)