Van Chaussons Le Roi Arthus (1885) verscheen pas in 1987 een plaatopname, en dat is typerend voor het gebrek aan waardering dat dit werk lange tijd ten deel is gevallen. Bij de première vonden velen het werk te Wagneriaans, en dat oordeel is waarschijnlijk een eigen leven gaan leiden. Niet dat er geen parallellen met Wagner zouden zijn: Chausson was zeer onder de indruk Tristan und Isolde en refereerde er in zijn eigen opera voortdurend aan, onder meer door sommige scènes een Tristan-toonzetting te verlenen. Maar aan de andere kant is Chausson in Le Roi Arthus ook vaak ‘op zijn chaussonst’. Het zijn muzikale momenten van subliem niveau waarin hij, zoals Elmer Schönberger schreef, de vermoeidheid van de muziek het Poème de L’amour et de la mer in herinnering roept. ‘Hier, in schaduwen van muziek, is Chausson mijlenver van Wagner verwijderd. Zijn meest persoonlijke domein is dat van de melancholie met droge ogen.’
data
za 18 juni 1994 02:00
informatie
-
Duur voorstelling niet bekend